PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ TECHNICZNYCH
W USTCE
| ||||
Zagadnienie |
Zadania wychowawcze |
Efekty |
Odpowiedzialni |
Forma realizacji |
Organizacja pracy wychowawczej "Zero tolerancji dla przemocy" |
Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły, WSO i systemem nagradzania i karania jaki funkcjonuje w szkole. Prowadzenie przez wychowawcę klasy dokumentacji (dziennik, arkusze, zeszyt uwag o klasie itp.) |
Uczeń: a) jest odpowiedzialny za: -ład - porządek - i czystość w szkole i poza nią b) systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne i dba o dobre wyniki w nauce c) zna swoje prawa i obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły d) nie łamie przyjętych zasad postępowania |
- wychowawcy - dyrekcja - nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
-prowadzenie lekcji wychowawczych, - systematyczne omawianie z uczniami wyników nauki oraz problemów nieobecności. |
Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów. (edukacja czytelnicza i medialna) |
Prowadzenie kół zainteresowań, konsultacji itp. Udział uczniów w: a)olimpiadach b)konkursach c)zawodach itp. Zachęcanie do czytania literatury pięknej, popularno- naukowej, prasy, korzystania z ofert kinowych i teatralnych oraz informacji internetowych (uświadamianie korzyści płynących z tego rodzaju form kulturowych) |
Uczeń: a) rozwija swoje zainteresowania wykraczające poza zakres nauczanego na lekcjach materiału b) racjonalnie dysponuje swoim wolnym czasem c) kształtuje w sobie postawę odpowiedzialności za podejmowane zadania wynikające z zadań i potrzeb szkoły oraz jego własnych d) posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi e) sięga do literatury, prasy, chodzi do kina, na koncerty i spektakle teatralne |
- wychowawcy - bibliotekarz - dyrekcja - nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
- prowadzenie lekcji bibliotecznych i wychowawczych, - udział uczniów w :
4 Zawodach sportowych w ramach Miejskiej Olimpiady Młodzieży Szkół Ponadgimnazjalnych |
Kształtowanie postaw patriotycznych |
Kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych. Udział w uroczystościach państwowych organizowanych z okazji świąt narodowych (np. Święto Niepodległości, Konstytucja 3 maja itp.) |
Uczeń: a) zna święta narodowe i związaną z nimi historię b) zna postacie wielkich Polaków - patriotów c) orientuje się w historii własnego kraju d) umie wyjaśnić znaczenie symboli narodowych, wobec których okazuje należyty szacunek e) bierze udział w organizowanych uroczystościach patriotycznych |
- dyrekcja - wychowawcy - nauczyciele historii, języka polskiego, WOS |
- prowadzenie lekcji wychowawczych, - udział młodzieży w uroczystościach (poczet sztandarowy), - organizowanie apeli okolicznościowych, - wykonywanie gazetek z okazji uroczystości i świąt państwowych oraz przedstawiających sylwetki wielkich Polaków. |
Współpraca z rodzicami |
Regularne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci w szkole i poza nią Pedagogizacja rodziców w celu: a) przeciwdziałania nałogu palenia papierosów i picia alkoholu b) uświadomienie zagrożeń płynących z narkomanii, działalności sekt oraz uzależnień medialnych c) przeciwdziałanie łamaniu prawa przez uczniów oraz ich niedostosowania społecznego Współpraca z rodzicami w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych (np. andrzejki, połowinki, studniówki, Dzień Nauczyciela, wycieczki) |
Uczeń: a) samodzielnie kontroluje postępy w nauce i własne zachowanie w szkole i poza nią b) jest świadomy negatywnego wpływa używek na zdrowie fizyczne i psychiczne c) jest odpowiedzialny za własne postępowanie d) przyjmuje i należycie realizuje powierzone mu do realizacji zadania e) swym postępowaniem motywuje rodziców do współpracy ze szkołą |
- dyrekcja - wychowawcy - nauczyciele poszczególnych przedmiotów - pielęgniarka szkolna - pedagog szkolny |
- Dni otwartej szkoły, - indywidualne rozmowy z rodzicami, - organizowanie spotkań z policją, psychologami itp., - organizowanie przez pedagoga szkolnego pogadanek dla rodziców. |
Zdrowie i bezpieczeństwo (edukacja prozdrowotna) |
Zdrowie i bezpieczeństwo (edukacja prozdrowotna) promowanie zdrowego, stylu życia w programie profilaktyki zdrowotnej Zdrowa szkoła a) aktywne sposoby spędzania wolnego czasu b) dbałość o higienę pracy umysłowej i higienę osobistą c) dbałość o bezpieczne zachowanie na co dzień oraz troskę o bezpieczeństwo innych d) właściwe postawy wobec osób chorych, niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie oraz w podeszłym wieku e) znajomość niebezpieczeństw płynących z nałogów tytoniowych i alkoholowych, narkotyków, środków farmakologicznych oraz chorób z nimi związanych (nowotwory, gruźlica, rozedma płuc, AIDS, choroby układu krążenia itp.) Sprawowanie dyżurów podczas przerw na korytarzu szkolnym i boisku. Dbanie o prawidłowe używanie narzędzi podczas prac wykonywanych w ramach Praktycznej Nauki Zawodu. Zadbanie o prawidłowe działanie maszyn i innych urządzeń, którymi posługują się uczniowie przy wykonywaniu zajęć praktycznych. |
Uczeń: a) zna czynniki sprzyjające zdrowiu oraz zasady profilaktyki najczęstszych chorób b) potrafi poradzić sobie w sytuacjach trudnych korzystając z pomocy medycznej i psychologicznej c) wspiera i pomaga chorym, niepełnosprawnym i osobom starszym d) radzi sobie z presją środowiska e) świadomie dąży do ochrony i poprawy zdrowia własnego i innych f) wykazuje się znajomością przepisów BHP |
- dyrekcja - wychowawcy - pielęgniarka szkolna - instruktor BHP - nauczyciele zawodu - pedagog szkolny |
- prowadzenie lekcji wychowawczych, - spotkania ze znanymi ludźmi np. sportowcami, - lekcje w-f, - filmy dydaktyczne na tematy związane z promocją zdrowia, - lekcje prowadzone przez pielęgniarkę szkolną, - szkolenia bhp prowadzone przez instruktora, - sportowe zajęcia pozalekcyjne, - szczepienia ochronne, - testy przesiewowe, - bilans zdrowia. |
Ochrona środowiska naturalnego. Poznanie własnego regionu i innych zakątków kraju. |
Organizowanie wycieczek po ziemiach pomorza oraz poznawanie: a) walorów krajobrazowych regionu b) zabytków i historii regionu c) kultury, tradycji i obyczajów Organizowanie wycieczek po kraju o charakterze : a) turystycznym b) pod kontem przydatności zawodowej |
Uczeń: a) zna historię, zabytki, kulturę i obyczaje regionu jaki zamieszkuje oraz dostrzega jego wartość w życiu osobistym, wspólnotowym i społecznym b) potrafi wymienić walory krajobrazowe Pomorza, c) rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego w skali kraju i swojego miejsca zamieszkania d) jest świadomy i uświadamia innych o konieczności walki z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego e) umiejętnie prezentuje i promuje swój region f) aktywnie uczestniczy w pielęgnowaniu i pomnażaniu regionalnego i narodowego dziedzictwa kulturowego g) kształtuje w sobie postawę solidarności narodowej i otwartości na inne wspólnoty i kultury |
- wychowawcy - nauczyciele biologii, geografii, historii, WOS - opiekunowie PTTK |
- prowadzenie lekcji wychowawczych, - wycieczki krajoznawcze, - udział w targach szkolnych promujących szkołę i region, - rajdy rowerowe, - marsze nocne, - spływy kajakowe, - wycieczki do Słowińskiego Parku Narodowego, - marsze na orientację, - zwiedzanie obiektów historycznych w Słupsku, - zwiedzanie Muzeum Ziemi Usteckiej oraz Muzeum Pomorza Środkowego, - akcja SPRZĄTANIE ŚWIATA. |
Prawa dziecka w świetle Konwencji Praw Dziecka |
Zapoznanie uczniów z prawami przysługującymi im w ramach Konwencji Praw Dziecka Stwarzanie możliwości chroniących prawa dziecka w placówce szkolnej i poza nią |
Uczeń: a) zna i potrafi wymienić swoje prawa zawarte w Konwencji Praw Dziecka b) jest świadomy swoich praw i ma prawo je wyegzekwować o ile będą łamane |
- dyrekcja - wychowawcy - pozostali nauczyciele |
- prowadzenie lekcji wychowawczych, - obchody w szkole Dnia Dziecka. |
Samorządność uczniowska w szkole. |
Planowanie prac samorządów szkolnego i klasowego. Organizacja uroczystości i imprez szkolnych. |
Uczeń: a) kształtuje w sobie postawę aktywną oraz zmysł organizatorski b) wykazuje się pomysłowością i ciekawymi formami spędzania wolnego czasu c) umie dostosować swoje zachowanie do danej sytuacji d) pomaga potrzebującym i słabszym e) wykazuje wrażliwość na ludzką krzywdę i nieszczęście f) aktywnie i chętnie uczestniczy w imprezach kulturalnych |
- dyrekcja - wychowawcy - opiekun SU - nauczyciele poloniści |
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej, - udział w akcjach społecznych i charytatywnych: a) Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy b) organizowanie imprez w szkole i w klasach ( np. dyskoteki, mikołajki, andrzejki, walentynki itp.) c) organizowanie wyjść i wyjazdów na spektakle teatralne, koncerty, filmy, widowiska itp., - apele rocznicowe, - początek i zakończenie roku szkolnego. |
Opieka psychologiczno pedagogiczna |
Poznanie środowiska rodzinnego i sytuacji materialnej uczniów. Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i innymi instytucjami (np. gminnymi i miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej, policją itp.). Otoczenie opieką uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi oraz mającymi problemy z nauką. Współpraca z wychowawcami. |
Uczeń: a) wdraża się do systematycznej pracy b) nie wchodzi w konflikt z prawem c) wie, że ma zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną (i wie gdzie jej ma szukać) oraz pomoc materialną |
- wychowawcy klas - pedagog szkolny - dyrekcja |
- lekcje wychowawcze prowadzone przez pedagoga szkolnego oraz zaproszonych specjalistów, - praca komisji stypendialnej - przydzielanie stypendiów :
|
Planowanie swojej przyszłości |
Zapoznanie z różnymi zawodami zwłaszcza tymi, które mają przyszłość. Wykazanie znaczenia pracy w życiu człowieka oraz kształtowanie właściwego stosunku do pracy własnej i innych Organizowanie spotkań z pracodawcami. Wskazywanie sposobów poszukiwania pracy oraz wspieranie uczniów do efektywnego jej poszukiwania w momencie dużego bezrobocia. Zachęcanie do ciągłego poszerzania wiedzy, uczestnictwa w różnorodnych formach doskonalenia oraz wskazywanie konieczności nauki j. obcych. |
Uczeń: a) zna różne zawody ( również i takie, które będą przyszłością w Unii Europejskiej b) potrafi znaleźć pracę c) ma motywację do szukania pracy d) wie gdzie należy szukać informacji o różnych miejscach pracy e) zna zwoje prawa jako przyszły pracownik lub bezrobotny f) uczy się języków obcych i korzysta z różnych form dokształcania i doskonalenia swoich umiejętności |
- wychowawcy - szkolny doradca zawodowy - pedagog szkolny |
- współpraca z SZOK, - lekcje wychowawcze prowadzone przez doradcę zawodowego. |
Sport a wychowanie w zdrowiu |
Rozwijanie wśród uczniów zainteresowań różnymi dyscyplinami sportowymi , Zachęcanie ich do uprawiania sportu poprzez uświadamianie związku pomiędzy zdrowiem a kulturą fizyczną oraz poprzez prezentowanie sylwetek wielkich sportowców naszego kraju. Zmobilizowanie młodzieży do udziału w zawodach i grach sportowych |
Wzrost zainteresowań młodzieży kołami sportowymi istniejącymi w szkole:
|
- nauczyciele w-f - szkolna pielęgniarka |
|
Ku integracji europejskiej |
Poznawanie kultury i tradycji krajów Unii Europejskiej. Współpraca międzynarodowa. |
Uczniowie znają kraje sąsiadujące z Polską oraz poznają ich kulturę i tradycje. Nawiązują nowe znajomości poprzez wymianę młodzieży. |
- wychowawcy - opiekun Szkolnego Klubu Europejskiego - opiekun Szkolnego Klubu Filmowego |
- wymiana młodzieży w ramach projektu klubu filmowego AMATOR, - działalność Szkolnego Klubu Europejskiego, - przedstawianie kultury krajów Unii Europejskiej na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego. |