Zespół Szkół Technicznych
w Ustce

www.bip.gov.pl
 
Wyszukiwanie:
  strona główna redakcja  rejestr zmian  stytystyki stron  pomoc
Program profilaktyczny
Program wychowawczy
Kryteria ustalania oceny z zachowania
Statut szkoły
Procedury załatwiania spraw
Prowadzone rejestry
Rada Pedagogiczna
Rada Rodziców
Samorząd Uczniowski
Biblioteka szkolna
Ogłoszenia
Praca
Dane szkoły
Dyrekcja
Adres

 

Program profilaktyczny

 
Zespołu Szkół Technicznych
w Ustce
na lata 2007 - 2009

         

Wstęp

Od niedawna zaczęto dostrzegać w szkołach znaczny wzrost przemocy, picia alkoholu
i używania środków odurzających wśród młodzieży. Mają one negatywny wpływ zarówno na ucznia, jak i na jego otoczenie. Dlatego też w Zespole Szkół Technicznych w Ustce został opracowany przez pedagoga szkolnego i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców program profilaktyczny.

Prorozwojowe i pro rodzinne zadania będą realizowane podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych w szkole oraz w codziennej współpracy nauczycieli z rodzicami.

Powyższe działania zmierzają do tworzenia klimatu wychowawczego szkoły oraz doskonalenia nauczycieli w zakresie umiejętności profilaktyczno - wychowawczych.

W ramach szkolnego programu profilaktycznego realizowane są następujące programy
i zajęcia:

Ø      edukacyjno - profilaktyczny "Profilaktyka HIV i AIDS"

Ø      zajęcia integracyjno - wychowawcze dla uczniów klas pierwszych

Ø      zajęcia dotyczące profilaktyki uzależnień dla uczniów i rodziców

Ø      szkolenia dla grona pedagogicznego na temat rozpoznawania środków odurzających oraz ich działania

Ø       " Stres pod kontrolą"- program dla maturzystów

Ø      " Różowa wstążka" - profilaktyka raka piersi

Ø      program edukacyjny - STOP - HPV (walka z rakiem szyjki macicy)

Ø      zapobieganie wagarowaniu

 

Cele programu:

Ø      Poinformowanie uczestników programu o szkodliwości środków odurzających.

Ø      Poinformowanie uczestników programu o skutkach zdrowotnych i społecznych palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.

Ø      Poszerzanie wiedzy na temat zagrożeń związanych z HIV i AIDS; propagowanie zachowań prozdrowotnych.

Ø      Nauka metod samobadania piersi.

Ø      Przekazanie podstawowych informacji o wirusie HPV.

Ø      Uświadomienie jakie są konsekwencje wagarowania.

Ø      Rozwijanie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z problemami.

Ø      Nauka nawiązywania kontaktów z ludźmi.

Ø      Nauka zachowań asertywnych - nabycie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia.

 

Uczestnicy programu:

Ø       Uczniowie,  rodzice i nauczyciele  Zespołu Szkół Technicznych w Ustce.

 

Opis programu:

Na podstawie ankiety własnej oraz wywiadu i obserwacji środowiska szkolnego stwierdzono, że problem uzależnień czy niedostosowania społecznego, jak również brak wiedzy na temat zachowań prozdrowotnych, dotyczy także uczniów naszej szkoły. Przyczyn należy doszukiwać się w zaburzeniach funkcjonowania rodziny, braku więzi z rodzicami - bądź
w nieakceptowanych modelach dorosłości.

Mając na uwadze dobro naszej młodzieży i chcąc ją uchronić przed "mrocznymi stronami" życia pragniemy przygotować ją do przeżywania samych DOBRYCH DNI
w zdrowiu, bez papierosów, alkoholu czy narkotyków.

Program nasz to namiastka tego, co możemy i powinniśmy zrobić. Określone przez nas cele z założenia nie miały być górnolotne czy wyniosłe, ale możliwe do osiągnięcia tu i teraz. Wiemy, że nikt z natury nie chce być złym, ale wiemy również, że często musi mieć on motywację - aby być dobrym.

 

Podstawy prawne szkolnego programu profilaktycznego

.        Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72

.        Konwencja o prawach Dziecka - art. 3, art. 19, art.33

.        Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich

.        Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. Ust. z 1996 r. nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami)

.        Rozporządzenie o podstawie programowej

.        Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

.        Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. Ust. nr 24 poz. 198)

.        Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia  1994 r.

.        Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002r. dot. ramowych statutów publicznych szkół

.        Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu z dnia 09.11.1995r.

Harmonogram działań na lata 2007 -2009

 

  1. Zagrożenie związane z alkoholem, narkotykami, tytoniem.

Lp.

Działania

Osoby odpowiedzialne

Czas działania

1.

Spotkanie dla rodziców uczniów kl.I
dotyczące  zapoznania z procedurami postępowania, obowiązującymi w naszej szkole, odnośnie uczniów mających kontakt z tymi substancjami, wyrażenie zgody na prowadzenie przez szkołę takich działań 

wychowawcy,

pedagog,

 

do XI

2.

Przestrzeganie opracowanych procedur postępowania

cały personel

cały okres trwania programu

3.

Spotkanie z uczniami

j. w.

I semestr

4.

Spektakle teatralne dla uczniów

pedagog w porozumieniu z Dyrekcją

W miarę możliwości organizacyjnych, jak najszybciej

5.

Ewentualne interwencje i konsultacje
dla uczniów i rodziców, organizowanie grup edukacyjnych i grup wsparcia

wychowawcy, pedagog

w razie potrzeby

6.

Pedagogizacja rodziców

wychowawca

we współpracy z pedagogiem

zebranie
z rodzicami

7.

Lekcje na temat szkodliwości narkotyków, alkoholu i nikotyny

wychowawca, pedagog, nauczyciel biologii, chemii

XI

8.

Kontrola boiska, toalet i okolicy szkoły

cały personel,

nauczyciele dyżurujący

cały okres trwania programu

9.

Szybka interwencja, natychmiastowe powiadomienie rodziców

wychowawca, pedagog

cały okres trwania programu

10.

Gazetka informacyjna w holu szkoły

pedagog

cały okres trwania programu

 

 

 

     2. Wagary.

Lp.

Działania

Osoby odpowiedzialne

Czas działania

1.

Kontrola frekwencji uczniów
Szybka interwencja

wychowawca, pedagog

cały okres trwania programu

2.

Postępowanie według opracowanych  procedur

nauczyciele, wychowawcy, pedagog

cały okres trwania programu

3.

Rozmowy z rodzicami i uczniami

j. w.

cały okres trwania programu

4.

Rozpoznanie przyczyny

j. w

cały okres trwania programu

5.

Różnorodne formy pomocy

j. w., pedagog

cały okres trwania programu

6.

System ocen z zachowania, jasne kryteria ocen
z poszczególnych przedmiotów

wychowawca, nauczyciele

cały okres trwania programu

7.

Stosowanie ciekawych metod pracy na lekcji, indywidualizacja wymagań

nauczyciele

cały okres trwania programu

8.

Stosowanie aktywnych metod nauczania
z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych

nauczyciele przedmiotów

 

cały okres trwania programu

9.

Motywowanie ucznia do pracy,
dostrzeganie najmniejszych osiągnięć

nauczyciele przedmiotów

cały okres trwania programu

 

     3. Agresja nastolatków.

Lp.

Działania

Osoby odpowiedzialne

Czas działania

1.

Dyskusje w klasach na temat agresji

wychowawca

cały okres trwania programu

2.

Zajęcia integracyjne dla klas I

wychowawca

IX

3.

Szybka interwencja w przypadku
zaistnienia zjawiska

wychowawca, nauczyciele, pedagog

cały okres trwania programu

4.

Jasne sformułowanie zasad zachowania
i współżycia społeczności uczniowskiej
i ocena ich przestrzegania

wychowawca,
nauczyciele

cały okres trwania programu

5.

Młodzież a prawo
Odpowiedzialność uczniów za swoje czyny
w świetle przepisów

spotkanie z policją

- pedagog

we współpracy z wychowawcami

II półrocze

6.

Umożliwienie uczniom i wskazanie ciekawych form spędzenia czasu

wychowawca, nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne

 

cały okres trwania programu

7.

 

Zajęcia wychowawcze na temat radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

 

wychowawca, pedagog

 

cały okres trwania programu

8.

Asertywność - sztuka bycia sobą. Zajęcia w klasach

 

pedagog

cały okres trwania programu

 

         4. Choroby cywilizacyjne XXI w.

Lp.

Działania

Osoby odpowiedzialne

Czas działania

1.

"Różowa wstążka" - program samobadania piersi dla uczniów ZST

pedagog,

pielęgniarka

 

IV

 

2.

Walka z rakiem szyjki macicy - STOP HPV

pedagog,

pielęgniarka

III

3.

Lekcje na temat rozprzestrzeniania się wirusa HIV i zachorowalności na AIDS.

Obchodzenie w szkole dnia AIDS.

 

pedagog, wychowawcy, nauczyciel biologii

 

XII 2007

XII 2008

 

          5. Środowisko społeczne.

Lp.

Działania

Osoby odpowiedzialne

Czas działania

1.

 

Negatywne wzorce w mediach.

Uczenie krytycznego stosunku do mediów - lekcje wychowawcze.

 

Nauczyciele wychowawcy, nauczyciele j. polskiego

cały okres trwania programu

2.

 

Podniesienie kultury osobistej uczniów.

 

Nauczyciele wychowawcy

cały okres trwania programu

3.

Zwiększyć częstotliwość kontaktu z domem ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze.

Nauczyciele wychowawcy

cały okres trwania programu

 

wersja do druku pobierz plik 
Autor dokumentu: Irena Pelczar
Udostępnił: Irena Pelczar (2008-04-24, godz. 21:22)
Modyfikacja: Irena Pelczar (2008-04-24, godz. 21:20)
Odwiedzin: 2165

Dostęp do informacji publicznej

Instrukcja korzystania

Dostęp do informacji publicznej nieudostępnionej w BIP

odwiedzin: 42767