PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ TECHNICZNYCH
W USTCE
|
Zagadnienie |
Zadania wychowawcze |
Efekty |
Odpowiedzialni |
Forma realizacji |
Organizacja pracy wychowawczej
"Zero tolerancji dla przemocy" |
Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły, WSO i systemem nagradzania i karania jaki funkcjonuje w szkole.
Prowadzenie przez wychowawcę klasy dokumentacji (dziennik, arkusze, zeszyt uwag o klasie itp.)
|
Uczeń:
a) jest odpowiedzialny za:
-ład
- porządek
- i czystość w szkole i poza nią
b) systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne i dba o dobre wyniki w nauce
c) zna swoje prawa i obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły
d) nie łamie przyjętych zasad postępowania
|
- wychowawcy
- dyrekcja
- nauczyciele
poszczególnych
przedmiotów |
-prowadzenie lekcji wychowawczych,
- systematyczne omawianie z uczniami wyników nauki oraz problemów nieobecności. |
Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
(edukacja czytelnicza i medialna) |
Prowadzenie kół zainteresowań, konsultacji itp.
Udział uczniów w:
a)olimpiadach
b)konkursach
c)zawodach itp.
Zachęcanie do czytania literatury pięknej, popularno- naukowej, prasy, korzystania z ofert kinowych i teatralnych oraz informacji internetowych (uświadamianie korzyści płynących z tego rodzaju form kulturowych) |
Uczeń:
a) rozwija swoje zainteresowania wykraczające poza zakres nauczanego na lekcjach materiału
b) racjonalnie dysponuje swoim wolnym czasem
c) kształtuje w sobie postawę odpowiedzialności za podejmowane zadania wynikające z zadań i potrzeb szkoły oraz jego własnych
d) posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
e) sięga do literatury, prasy, chodzi do kina, na koncerty i spektakle teatralne |
- wychowawcy
- bibliotekarz
- dyrekcja
- nauczyciele
poszczególnych
przedmiotów |
- prowadzenie lekcji bibliotecznych i wychowawczych,
- udział uczniów w :
- Kołach zainteresowań:
- Szkolne Koło Filmowe AMATOR
- Koło Młodych Polonistów
- Klub Europejski KU PRZYSZŁOŚCI
- Koło informatyczne
- Klub kajakowy
- Koło PTTK
- SKS
- Konkursach:
- Międzypowiatowy Konkurs Kultury Europejskiej
- Konkurs Filmowy UFF(o)A
- Powiatowy konkurs ortograficzny
- KANGUR - międzyszkolny konkurs matematyczny
- Olimpiadach:
- Matematycznej
- Wiedzy o AIDS
4 Zawodach sportowych
w ramach Miejskiej Olimpiady Młodzieży Szkół Ponadgimnazjalnych |
Kształtowanie
postaw
patriotycznych
|
Kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych.
Udział w uroczystościach państwowych organizowanych z okazji świąt narodowych (np. Święto Niepodległości, Konstytucja 3 maja itp.)
|
Uczeń:
a) zna święta narodowe i związaną z nimi historię
b) zna postacie wielkich Polaków - patriotów
c) orientuje się w historii własnego kraju
d) umie wyjaśnić znaczenie symboli narodowych, wobec których okazuje należyty szacunek
e) bierze udział w organizowanych uroczystościach patriotycznych |
- dyrekcja
- wychowawcy
- nauczyciele historii, języka polskiego, WOS |
- prowadzenie lekcji wychowawczych,
- udział młodzieży w uroczystościach (poczet sztandarowy),
- organizowanie apeli okolicznościowych,
- wykonywanie gazetek z okazji uroczystości i świąt państwowych oraz przedstawiających sylwetki wielkich Polaków. |
Współpraca z rodzicami
|
Regularne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci w szkole i poza nią
Pedagogizacja rodziców w celu:
a) przeciwdziałania nałogu palenia papierosów i picia alkoholu
b) uświadomienie zagrożeń płynących z narkomanii, działalności sekt oraz uzależnień medialnych
c) przeciwdziałanie łamaniu prawa przez uczniów oraz ich niedostosowania społecznego
Współpraca z rodzicami w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych (np. andrzejki, połowinki, studniówki, Dzień Nauczyciela, wycieczki) |
Uczeń:
a) samodzielnie kontroluje postępy w nauce i własne zachowanie w szkole i poza nią
b) jest świadomy negatywnego wpływa używek na zdrowie fizyczne i psychiczne
c) jest odpowiedzialny za własne postępowanie
d) przyjmuje i należycie realizuje powierzone mu do realizacji zadania
e) swym postępowaniem motywuje rodziców do współpracy ze szkołą |
- dyrekcja
- wychowawcy
- nauczyciele
poszczególnych
przedmiotów
- pielęgniarka szkolna
- pedagog szkolny |
- Dni otwartej szkoły,
- indywidualne rozmowy z rodzicami,
- organizowanie spotkań z policją, psychologami itp.,
- organizowanie przez pedagoga szkolnego pogadanek dla rodziców. |
Zdrowie i bezpieczeństwo
(edukacja prozdrowotna) |
Zdrowie i bezpieczeństwo
(edukacja prozdrowotna)
promowanie zdrowego, stylu życia w programie profilaktyki zdrowotnej Zdrowa szkoła
a) aktywne sposoby spędzania wolnego czasu
b) dbałość o higienę pracy umysłowej i higienę osobistą
c) dbałość o bezpieczne zachowanie na co dzień oraz troskę o bezpieczeństwo innych
d) właściwe postawy wobec osób chorych, niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie oraz w podeszłym wieku
e) znajomość niebezpieczeństw płynących z nałogów tytoniowych i alkoholowych, narkotyków, środków farmakologicznych oraz chorób z nimi związanych (nowotwory, gruźlica, rozedma płuc, AIDS, choroby układu krążenia itp.)
Sprawowanie dyżurów podczas przerw na korytarzu szkolnym i boisku.
Dbanie o prawidłowe używanie narzędzi podczas prac wykonywanych w ramach Praktycznej Nauki Zawodu.
Zadbanie o prawidłowe działanie maszyn i innych urządzeń, którymi posługują się uczniowie przy wykonywaniu zajęć praktycznych. |
Uczeń:
a) zna czynniki sprzyjające zdrowiu oraz zasady profilaktyki najczęstszych chorób
b) potrafi poradzić sobie w sytuacjach trudnych korzystając z pomocy medycznej i psychologicznej
c) wspiera i pomaga chorym, niepełnosprawnym i osobom starszym
d) radzi sobie z presją środowiska
e) świadomie dąży do ochrony i poprawy zdrowia własnego i innych
f) wykazuje się znajomością przepisów BHP
|
- dyrekcja
- wychowawcy
- pielęgniarka szkolna
- instruktor BHP
- nauczyciele zawodu
- pedagog szkolny |
- prowadzenie lekcji wychowawczych,
- spotkania ze znanymi ludźmi np. sportowcami,
- lekcje w-f,
- filmy dydaktyczne na tematy związane z promocją zdrowia,
- lekcje prowadzone przez pielęgniarkę szkolną,
- szkolenia bhp prowadzone przez instruktora,
- sportowe zajęcia pozalekcyjne,
- szczepienia ochronne,
- testy przesiewowe,
- bilans zdrowia. |
Ochrona
środowiska
naturalnego.
Poznanie własnego
regionu i innych
zakątków kraju.
|
Organizowanie wycieczek po ziemiach pomorza oraz poznawanie:
a) walorów krajobrazowych regionu
b) zabytków i historii regionu
c) kultury, tradycji i obyczajów
Organizowanie wycieczek po kraju o charakterze :
a) turystycznym
b) pod kontem przydatności zawodowej |
Uczeń:
a) zna historię, zabytki, kulturę i obyczaje regionu jaki zamieszkuje oraz dostrzega jego wartość w życiu osobistym, wspólnotowym i społecznym
b) potrafi wymienić walory krajobrazowe Pomorza,
c) rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego w skali kraju i swojego miejsca zamieszkania
d) jest świadomy i uświadamia innych o konieczności walki z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego
e) umiejętnie prezentuje i promuje swój region
f) aktywnie uczestniczy w pielęgnowaniu i pomnażaniu regionalnego i narodowego dziedzictwa kulturowego
g) kształtuje w sobie postawę solidarności narodowej i otwartości na inne wspólnoty i kultury
|
- wychowawcy
- nauczyciele biologii, geografii, historii, WOS
- opiekunowie PTTK |
- prowadzenie lekcji wychowawczych,
- wycieczki krajoznawcze,
- udział w targach szkolnych promujących szkołę i region,
- rajdy rowerowe,
- marsze nocne,
- spływy kajakowe,
- wycieczki do Słowińskiego Parku Narodowego,
- marsze na orientację,
- zwiedzanie obiektów historycznych w Słupsku,
- zwiedzanie Muzeum Ziemi Usteckiej oraz Muzeum Pomorza Środkowego,
- akcja SPRZĄTANIE ŚWIATA. |
Prawa dziecka w świetle
Konwencji Praw Dziecka
|
Zapoznanie uczniów z prawami przysługującymi im w ramach Konwencji Praw Dziecka
Stwarzanie możliwości chroniących prawa dziecka w placówce szkolnej i poza nią |
Uczeń:
a) zna i potrafi wymienić swoje prawa zawarte w Konwencji Praw Dziecka
b) jest świadomy swoich praw i ma prawo je wyegzekwować o ile będą łamane
|
- dyrekcja
- wychowawcy
- pozostali nauczyciele |
- prowadzenie lekcji wychowawczych,
- obchody w szkole Dnia Dziecka. |
Samorządność uczniowska w szkole. |
Planowanie prac samorządów szkolnego i klasowego.
Organizacja uroczystości i imprez szkolnych.
|
Uczeń:
a) kształtuje w sobie postawę aktywną oraz zmysł organizatorski
b) wykazuje się pomysłowością i ciekawymi formami spędzania wolnego czasu
c) umie dostosować swoje zachowanie do danej sytuacji
d) pomaga potrzebującym i słabszym
e) wykazuje wrażliwość na ludzką krzywdę i nieszczęście
f) aktywnie i chętnie uczestniczy w imprezach kulturalnych |
- dyrekcja
- wychowawcy
- opiekun SU
- nauczyciele poloniści |
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej,
- udział w akcjach społecznych i charytatywnych:
a) Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
b) organizowanie imprez w szkole i w klasach ( np. dyskoteki, mikołajki, andrzejki, walentynki itp.)
c) organizowanie wyjść i wyjazdów na spektakle teatralne, koncerty, filmy, widowiska itp.,
- apele rocznicowe,
- początek i zakończenie roku szkolnego. |
Opieka
psychologiczno
pedagogiczna
|
Poznanie środowiska rodzinnego i sytuacji materialnej uczniów.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i innymi instytucjami (np. gminnymi i miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej, policją itp.).
Otoczenie opieką uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi oraz mającymi problemy z nauką.
Współpraca z wychowawcami. |
Uczeń:
a) wdraża się do systematycznej pracy
b) nie wchodzi w konflikt z prawem
c) wie, że ma zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną (i wie gdzie jej ma szukać) oraz pomoc materialną |
- wychowawcy klas
- pedagog szkolny
- dyrekcja |
- lekcje wychowawcze prowadzone przez pedagoga szkolnego oraz zaproszonych specjalistów,
- praca komisji stypendialnej - przydzielanie stypendiów :
- EFS
- Ze Słupskiego Stowarzyszenia Pomocy Naukowej.
|
Planowanie
swojej
przyszłości
|
Zapoznanie z różnymi zawodami zwłaszcza tymi, które mają przyszłość.
Wykazanie znaczenia pracy w życiu człowieka oraz kształtowanie właściwego stosunku do pracy własnej i innych
Organizowanie spotkań z pracodawcami.
Wskazywanie sposobów poszukiwania pracy oraz wspieranie uczniów do efektywnego jej poszukiwania w momencie dużego bezrobocia.
Zachęcanie do ciągłego poszerzania wiedzy, uczestnictwa w różnorodnych formach doskonalenia oraz wskazywanie konieczności nauki j. obcych.
|
Uczeń:
a) zna różne zawody ( również i takie, które będą przyszłością w Unii Europejskiej
b) potrafi znaleźć pracę
c) ma motywację do szukania pracy
d) wie gdzie należy szukać informacji o różnych miejscach pracy
e) zna zwoje prawa jako przyszły pracownik lub bezrobotny
f) uczy się języków obcych i korzysta z różnych form dokształcania i doskonalenia swoich umiejętności |
- wychowawcy
- szkolny doradca zawodowy
- pedagog szkolny |
- współpraca z SZOK,
- lekcje wychowawcze prowadzone przez doradcę zawodowego. |
Sport
a wychowanie w zdrowiu |
Rozwijanie wśród uczniów zainteresowań różnymi dyscyplinami sportowymi ,
Zachęcanie ich do uprawiania sportu poprzez uświadamianie związku pomiędzy zdrowiem a kulturą fizyczną oraz poprzez prezentowanie sylwetek wielkich sportowców naszego kraju.
Zmobilizowanie młodzieży do udziału w zawodach i grach sportowych |
Wzrost zainteresowań młodzieży kołami sportowymi istniejącymi w szkole:
- Piłka siatkowa
- Piłka koszykowa
- Piłka nożna
- Tenis stołowy
- Szachy
|
- nauczyciele w-f
- szkolna pielęgniarka |
|
Ku integracji europejskiej |
Poznawanie kultury i tradycji krajów Unii Europejskiej.
Współpraca międzynarodowa. |
Uczniowie znają kraje sąsiadujące z Polską oraz poznają ich kulturę i tradycje.
Nawiązują nowe znajomości poprzez wymianę młodzieży.
|
- wychowawcy
- opiekun Szkolnego Klubu Europejskiego
- opiekun Szkolnego Klubu Filmowego |
- wymiana młodzieży w ramach projektu klubu filmowego AMATOR,
- działalność Szkolnego Klubu Europejskiego,
- przedstawianie kultury krajów Unii Europejskiej na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego. |