Zespół Szkół Technicznych
w Ustce

www.bip.gov.pl
 
Wyszukiwanie:
  strona główna redakcja  rejestr zmian  stytystyki stron  pomoc
Program profilaktyczny
Program wychowawczy
Kryteria ustalania oceny z zachowania
Statut szkoły
Procedury załatwiania spraw
Prowadzone rejestry
Rada Pedagogiczna
Rada Rodziców
Samorząd Uczniowski
Biblioteka szkolna
Ogłoszenia
Praca
Dane szkoły
Dyrekcja
Adres

PROGRAM WYCHOWAWCZY

ZESPOŁU SZKÓŁ TECHNICZNYCH

W USTCE

 

Zagadnienie

Zadania wychowawcze

Efekty

Odpowiedzialni

Forma realizacji

Organizacja pracy wychowawczej

"Zero tolerancji dla przemocy"

Zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły, WSO i systemem nagradzania i karania jaki funkcjonuje w szkole.

Prowadzenie przez wychowawcę klasy dokumentacji (dziennik, arkusze, zeszyt uwag o klasie itp.)

 

Uczeń:

a) jest odpowiedzialny za:

-ład

- porządek

- i czystość w szkole i poza nią

b) systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne i dba o dobre wyniki w nauce

c) zna swoje prawa i obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły

d) nie łamie przyjętych zasad postępowania

 

- wychowawcy

- dyrekcja

- nauczyciele

poszczególnych

przedmiotów

-prowadzenie lekcji wychowawczych,

- systematyczne omawianie z uczniami wyników nauki oraz problemów nieobecności.

Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.

(edukacja czytelnicza i medialna)

Prowadzenie kół zainteresowań, konsultacji itp.

Udział uczniów w:

a)olimpiadach

b)konkursach

c)zawodach itp.

Zachęcanie do czytania literatury pięknej, popularno- naukowej, prasy, korzystania z ofert kinowych i teatralnych oraz informacji internetowych (uświadamianie korzyści płynących z tego rodzaju form kulturowych)

Uczeń:

a) rozwija swoje zainteresowania wykraczające poza zakres nauczanego na lekcjach materiału

b) racjonalnie dysponuje swoim wolnym czasem

c) kształtuje w sobie postawę odpowiedzialności za podejmowane zadania wynikające z zadań i potrzeb szkoły oraz jego własnych

d) posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi

e) sięga do literatury, prasy, chodzi do kina, na koncerty i spektakle teatralne

- wychowawcy

- bibliotekarz

- dyrekcja

- nauczyciele

poszczególnych

przedmiotów

- prowadzenie lekcji bibliotecznych i wychowawczych,

- udział uczniów w :

  1. Kołach zainteresowań:
  • Szkolne Koło Filmowe AMATOR
  • Koło Młodych Polonistów
  • Klub Europejski KU PRZYSZŁOŚCI
  • Koło informatyczne
  • Klub kajakowy
  • Koło PTTK
  • SKS
  1. Konkursach:
  • Międzypowiatowy Konkurs Kultury Europejskiej
  • Konkurs Filmowy UFF(o)A
  • Powiatowy konkurs ortograficzny
  • KANGUR - międzyszkolny konkurs matematyczny
  1. Olimpiadach:
  • Matematycznej
  • Wiedzy o AIDS

4 Zawodach sportowych

        w ramach Miejskiej Olimpiady Młodzieży  Szkół Ponadgimnazjalnych

Kształtowanie

postaw

patriotycznych

 

Kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych.

Udział w uroczystościach państwowych organizowanych z okazji świąt narodowych (np. Święto Niepodległości, Konstytucja 3 maja itp.)

 

 

Uczeń:

a) zna święta narodowe i związaną z nimi historię

b) zna postacie wielkich Polaków - patriotów

c) orientuje się w historii własnego kraju

d) umie wyjaśnić znaczenie symboli narodowych, wobec których okazuje należyty szacunek

e) bierze udział w organizowanych uroczystościach patriotycznych

- dyrekcja

- wychowawcy

- nauczyciele historii, języka polskiego, WOS

- prowadzenie lekcji wychowawczych,

- udział młodzieży w uroczystościach (poczet sztandarowy),

- organizowanie apeli okolicznościowych,

- wykonywanie gazetek z okazji uroczystości i świąt państwowych oraz przedstawiających sylwetki wielkich Polaków.

Współpraca z rodzicami

 

Regularne informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci w szkole i poza nią

Pedagogizacja rodziców w celu:

a) przeciwdziałania nałogu palenia papierosów i picia alkoholu

b) uświadomienie zagrożeń płynących z narkomanii, działalności sekt oraz uzależnień medialnych

c) przeciwdziałanie łamaniu prawa przez uczniów oraz ich niedostosowania społecznego

Współpraca z rodzicami w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych (np. andrzejki, połowinki, studniówki, Dzień Nauczyciela, wycieczki)

Uczeń:

a) samodzielnie kontroluje postępy w nauce i własne zachowanie w szkole i poza nią

b) jest świadomy negatywnego wpływa używek na zdrowie fizyczne i psychiczne

c) jest odpowiedzialny za własne postępowanie

d) przyjmuje i należycie realizuje powierzone mu do realizacji zadania

e) swym postępowaniem motywuje rodziców do współpracy ze szkołą

- dyrekcja

- wychowawcy

- nauczyciele

poszczególnych

przedmiotów

- pielęgniarka szkolna

- pedagog szkolny

- Dni otwartej szkoły,

- indywidualne rozmowy z rodzicami,

- organizowanie spotkań z policją, psychologami itp.,

- organizowanie przez pedagoga szkolnego pogadanek dla rodziców.

Zdrowie i bezpieczeństwo

(edukacja prozdrowotna)

Zdrowie i bezpieczeństwo

(edukacja prozdrowotna)

promowanie zdrowego, stylu życia w programie  profilaktyki zdrowotnej Zdrowa szkoła

a) aktywne sposoby spędzania wolnego czasu

b) dbałość o higienę pracy umysłowej i higienę osobistą

c) dbałość o bezpieczne zachowanie na co dzień oraz troskę o bezpieczeństwo innych

d) właściwe postawy wobec osób chorych, niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie oraz w podeszłym wieku

e) znajomość  niebezpieczeństw płynących z nałogów tytoniowych i alkoholowych, narkotyków, środków farmakologicznych oraz chorób z nimi związanych (nowotwory, gruźlica, rozedma płuc, AIDS, choroby układu krążenia itp.)

Sprawowanie dyżurów podczas przerw na korytarzu szkolnym i boisku.

Dbanie o prawidłowe używanie narzędzi podczas prac wykonywanych w ramach Praktycznej Nauki Zawodu.

Zadbanie o prawidłowe działanie maszyn i innych urządzeń, którymi posługują się uczniowie przy wykonywaniu zajęć praktycznych.

Uczeń:

a) zna czynniki sprzyjające zdrowiu oraz zasady profilaktyki najczęstszych chorób

b) potrafi poradzić sobie w sytuacjach trudnych korzystając z pomocy medycznej i psychologicznej

c) wspiera i pomaga chorym, niepełnosprawnym i osobom starszym

d) radzi sobie z presją środowiska

e) świadomie dąży do ochrony i poprawy zdrowia własnego i innych

f) wykazuje się znajomością przepisów BHP

 

- dyrekcja

- wychowawcy

- pielęgniarka szkolna

-  instruktor BHP

-  nauczyciele zawodu

- pedagog szkolny

- prowadzenie lekcji wychowawczych,

- spotkania ze znanymi ludźmi np. sportowcami,

- lekcje w-f,

- filmy dydaktyczne na tematy związane z promocją zdrowia,

- lekcje prowadzone przez pielęgniarkę szkolną,

- szkolenia bhp  prowadzone przez instruktora,

- sportowe zajęcia pozalekcyjne,

- szczepienia ochronne,

- testy przesiewowe,

- bilans zdrowia.

Ochrona

środowiska

naturalnego.

Poznanie własnego

regionu i innych

zakątków kraju.

 

Organizowanie wycieczek po ziemiach pomorza oraz poznawanie:

a) walorów krajobrazowych regionu

b) zabytków i historii regionu

c) kultury, tradycji i obyczajów

Organizowanie wycieczek po kraju o charakterze :

a) turystycznym

b) pod kontem przydatności zawodowej

Uczeń:

a) zna historię, zabytki, kulturę i obyczaje regionu jaki zamieszkuje oraz dostrzega jego wartość w życiu osobistym, wspólnotowym i społecznym

b) potrafi wymienić walory krajobrazowe Pomorza,

c) rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego w skali kraju i swojego miejsca zamieszkania

d) jest świadomy i uświadamia innych o konieczności walki z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego

e) umiejętnie prezentuje i promuje swój region

f) aktywnie uczestniczy w pielęgnowaniu i pomnażaniu regionalnego i narodowego dziedzictwa kulturowego

g) kształtuje w sobie postawę solidarności narodowej i otwartości na inne wspólnoty i kultury

 

- wychowawcy

- nauczyciele biologii, geografii, historii, WOS

- opiekunowie PTTK

- prowadzenie lekcji wychowawczych,

- wycieczki krajoznawcze,

- udział w targach szkolnych   promujących szkołę i region,

- rajdy rowerowe,

- marsze nocne,

- spływy kajakowe,

- wycieczki do Słowińskiego Parku Narodowego,

- marsze na orientację,

- zwiedzanie obiektów historycznych w Słupsku,

- zwiedzanie Muzeum Ziemi Usteckiej oraz Muzeum Pomorza Środkowego,

- akcja SPRZĄTANIE ŚWIATA.

Prawa dziecka w świetle

Konwencji Praw Dziecka

 

Zapoznanie uczniów z prawami przysługującymi im w ramach Konwencji Praw Dziecka

Stwarzanie możliwości chroniących prawa dziecka w placówce szkolnej i poza nią

Uczeń:

a) zna i potrafi wymienić swoje prawa zawarte w Konwencji Praw Dziecka

b) jest świadomy swoich praw i ma prawo je wyegzekwować o ile będą łamane

 

- dyrekcja

- wychowawcy

- pozostali nauczyciele

- prowadzenie lekcji wychowawczych,

- obchody w szkole Dnia Dziecka.

Samorządność uczniowska w szkole.

Planowanie prac samorządów szkolnego i klasowego.

Organizacja uroczystości i imprez szkolnych.

 

Uczeń:

a) kształtuje w sobie postawę aktywną oraz zmysł organizatorski

b) wykazuje się pomysłowością i ciekawymi formami spędzania wolnego czasu

c) umie dostosować swoje zachowanie do danej sytuacji

d) pomaga potrzebującym i słabszym

e) wykazuje wrażliwość na ludzką krzywdę i nieszczęście

f) aktywnie i chętnie uczestniczy w imprezach kulturalnych

- dyrekcja

- wychowawcy

- opiekun SU

- nauczyciele poloniści

- Organizowanie pomocy koleżeńskiej,

- udział w akcjach społecznych i charytatywnych:

a) Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

b) organizowanie imprez w szkole i w klasach ( np. dyskoteki, mikołajki, andrzejki, walentynki itp.)

c) organizowanie wyjść i wyjazdów na spektakle teatralne, koncerty, filmy, widowiska itp.,

- apele rocznicowe,

- początek i zakończenie roku szkolnego.

Opieka

psychologiczno

pedagogiczna

 

Poznanie środowiska rodzinnego i sytuacji materialnej uczniów.

Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i innymi instytucjami (np. gminnymi i miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej, policją itp.).

Otoczenie opieką uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi oraz mającymi problemy z nauką.

Współpraca z wychowawcami.

Uczeń:

a) wdraża się do systematycznej pracy

b) nie wchodzi w konflikt z prawem

c) wie, że ma zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną     (i wie gdzie jej ma szukać) oraz pomoc materialną

- wychowawcy klas

- pedagog szkolny

- dyrekcja

- lekcje wychowawcze prowadzone przez pedagoga szkolnego oraz zaproszonych specjalistów,

- praca komisji stypendialnej - przydzielanie stypendiów :

  • EFS
  • Ze Słupskiego Stowarzyszenia Pomocy Naukowej.

Planowanie

swojej

przyszłości

 

Zapoznanie z różnymi zawodami zwłaszcza tymi, które mają przyszłość.

Wykazanie znaczenia pracy w życiu człowieka oraz kształtowanie właściwego stosunku do pracy własnej i innych

Organizowanie spotkań z pracodawcami.

Wskazywanie sposobów poszukiwania pracy oraz wspieranie uczniów do efektywnego jej poszukiwania w momencie dużego bezrobocia.

Zachęcanie do ciągłego poszerzania wiedzy, uczestnictwa w różnorodnych formach doskonalenia oraz wskazywanie konieczności nauki j. obcych.

 

Uczeń:

a) zna różne zawody ( również i takie, które będą przyszłością w Unii Europejskiej

b) potrafi znaleźć pracę

c) ma motywację do szukania pracy

d) wie gdzie należy szukać informacji o różnych miejscach pracy

e) zna zwoje prawa jako przyszły pracownik lub bezrobotny

f) uczy się języków obcych i korzysta z różnych form dokształcania i doskonalenia swoich umiejętności

- wychowawcy

- szkolny doradca zawodowy

- pedagog szkolny

- współpraca z SZOK,

- lekcje wychowawcze prowadzone przez doradcę zawodowego.

Sport

a  wychowanie w zdrowiu

    Rozwijanie  wśród  uczniów zainteresowań  różnymi dyscyplinami sportowymi ,

   Zachęcanie ich  do uprawiania sportu poprzez  uświadamianie związku pomiędzy zdrowiem  a kulturą fizyczną  oraz poprzez  prezentowanie sylwetek wielkich sportowców  naszego kraju.

    Zmobilizowanie młodzieży do udziału w zawodach i grach sportowych

Wzrost zainteresowań młodzieży kołami sportowymi istniejącymi w szkole:

  • Piłka siatkowa
  • Piłka koszykowa
  • Piłka nożna
  • Tenis stołowy
  • Szachy

- nauczyciele w-f

-  szkolna pielęgniarka

 

Ku integracji europejskiej

Poznawanie kultury i tradycji krajów Unii Europejskiej.

Współpraca międzynarodowa.

Uczniowie znają kraje sąsiadujące z Polską oraz poznają ich kulturę i tradycje.

Nawiązują nowe znajomości poprzez wymianę młodzieży.

 

- wychowawcy

- opiekun Szkolnego Klubu Europejskiego

- opiekun Szkolnego Klubu Filmowego

- wymiana młodzieży w ramach projektu klubu filmowego AMATOR,

- działalność Szkolnego Klubu Europejskiego,

- przedstawianie kultury krajów Unii Europejskiej na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego.

wersja do druku pobierz plik 
Autor dokumentu: Irena Pelczar
Udostępnił: Irena Pelczar (2008-04-24, godz. 21:42)
Modyfikacja: Irena Pelczar (2008-04-24, godz. 21:41)
Odwiedzin: 2254

Dostęp do informacji publicznej

Instrukcja korzystania

Dostęp do informacji publicznej nieudostępnionej w BIP

odwiedzin: 42692