Zespół Szkół Technicznych
w Ustce

www.bip.gov.pl
 
Wyszukiwanie:
  strona główna redakcja  rejestr zmian  stytystyki stron  pomoc
Program profilaktyczny
Program wychowawczy
Kryteria ustalania oceny z zachowania
Statut szkoły
Procedury załatwiania spraw
Prowadzone rejestry
Rada Pedagogiczna
Rada Rodziców
Samorząd Uczniowski
Biblioteka szkolna
Ogłoszenia
Praca
Dane szkoły
Dyrekcja
Adres

 

S T A T U T

 

ZESPOŁU SZKÓŁ TECHNICZNYCH

 

W USTCE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na podstawie:

 

1.      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

2.   Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

 

2.      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków  sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

 

 

Dokonano nowelizacji Statutu ZST w Ustce

Nowelizacji Statutu zastała przyjęta Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 08.10.2007 r. uchwałę dotyczącą nowelizacji Statutu członkowie Rady w głosowaniu jawnym przyjęli większością głosów..

W załączeniu Statut po nowelizacji

 

ROZDZIAŁ I

 

NAZWA SZKOŁY, CELE I ZADANIA. ORGAN PROWADZĄCY SZKOŁĘ, ORGAN SPRAWUJĄCY NADZÓR PEDAGOGICZNY

 

§ 1

 

1.      Zespół Szkół Technicznych, zwany dalej Szkołą,  jest szkołą publiczną w rozumieniu art.7 ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty.

W skład Zespołu Szkół Technicznych wchodzą następujące  szkoły ponadgimnazjalne:

a)      Zasadnicza Szkoła Zawodowa

b)      Technikum

c)      Liceum Profilowane

d)     Technikum Uzupełniające

e)      Technikum Uzupełniające dla Dorosłych

2.      Adres szkoły: 76-270 Ustka, ul. Darłowska 3 b

3.      Organem prowadzącym szkołę jest Rada Powiatu Słupskiego.

4.      Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.

 

§ 2

 

1.      Szkoła kształci w zawodach:

 a) w Zasadniczej Szkole Zawodowej

-          ślusarz,

-          mechanik pojazdów samochodowych,

-          sprzedawca,

-          kucharz małej gastronomii,

-          różne zawody - młodociani pracownicy

      b) w Technikum

-    technik mechanik

-          technik handlowiec

-          technik hotelarstwa

c)      w Liceum Profilowanym w profilach:

-          ekonomiczno-administracyjnym

-          usługowo-gospodarczym

d)     w Technikum Uzupełniającym:

-   technik mechanik

     -   technik handlowiec

e)      w Technikum Uzupełniającym dla Dorosłych

         -  technik mechanik

         -  technik handlowiec

2.      Kształcenie odbywa się w formie stacjonarnej i zaocznej

Dopuszcza się kształcenie w innych zawodach lub profilach po uzgodnieniu           z organem prowadzącym ,Powiatową Rada Zatrudnienia i Kuratorium Oświaty.

 

 

 

ROZDZIAŁ II

 

CELE I ZADANIA SZKOŁY

 

§ 3

 

1.      Kształcenie i wychowanie ma na celu rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata.

2.      Szkoła:

a)      umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu zawodowego,  uzyskania świadectwa dojrzałości             i kontynuowania kształcenia w szkołach wyższych;

b)      kształtuje umiejętności ogólnozawodowe umożliwiające wielokrotne przekwalifikowanie się w toku pracy zawodowej;

c)      przygotowuje do podjęcia własnej działalności gospodarczej;

d)     organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych w formie kół przedmiotowych, zajęć nadobowiązkowych, współpracy z zagranicą i innych;

e)      organizuje na zasadach dobrowolności naukę religii;

f)       wspomaga wychowawczą rolę rodziny.

g)      organizuje i uczestniczy w masowych imprezach ogólno miejskich

h)      współpracuje z dziećmi i młodzieżą przez organizację konkursów, olimpiad

i)        zapewnia każdemu uczniowi korzystania z usługi do przez właściwe oprogramowanie zabezpieczony jest przed treściami, który może stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów

 

§ 4

 

1.      W ramach wykonywania zadań opiekuńczych, zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny obowiązującymi w szkołach, szkoła sprawuje opiekę nad uczniami na następujących zasadach:

a)      za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz pozalekcyjnych odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek nauczyciel, któremu powierzono opiekę;

b)      podczas przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele pełniący dyżur według sporządzonego grafiku.

2.      Pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych i szkolnych jest realizowana przez pedagoga szkolnego przy współpracy z :

a) wychowawcami

b) dyrekcją szkoły

c)      radą rodziców

d)     punktem konsultacyjnym Vita Activa

e)      Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

f)       poradnią psychologiczno-pedagogiczną

g)      samorządem szkolnym

3.      Pomoc materialna dla uczniów jest realizowana poprzez:

a)      pozyskiwanie środków finansowych na stypendia  (współpraca z AWRSP i stowarzyszeniami na terenie powiatu)

b)      organizowanie w miarę możliwości dożywiania (współpraca z wydziałem oświaty Polityki i Spraw Społecznych i ośrodkami pomocy społecznej)

c)      zbiórkę odzieży na terenie szkoły.

 

 

§ 5

 

1 Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z:

a)      pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,

b)      biblioteki

c)      świetlicy,

d)     gabinetu lekarskiego i pomieszczeń administracyjno-gospodarczych,

e)      zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych

 

 

ROZDZIAŁ III

 

ORGANY SZKOŁY ORAZ ICH KOMPETENCJE

 

§ 6

 

1.      Organami  Szkoły  są:

a)      dyrektor szkoły

b)      rada pedagogiczna

c)      rada rodziców

d)     samorząd uczniowski

2.      Statut szkoły zapewnia  każdemu z organów możliwość działania                   i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych w ustawie            o systemie oświaty oraz w statucie.

 

 

§ 7

 

1.      DYREKTOR SZKOŁY:

a)      kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;

b)      jest przewodniczącym rady pedagogicznej, realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;

c)      sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;

d)     jest kierownikiem zakładu pracy - w rozumieniu kodeksu pracy - dla nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, których zatrudnia oraz zwalnia;

e)      wnioskuje, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach przyznawania orderów, odznaczeń oraz nagród Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, Pomorskiego Kuratora Oświaty, Starosty Powiatu     i Dyrektora Szkoły;

f)       wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

g)      co najmniej dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;

h)      przygotowuje zakres oraz tematykę wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli i przedstawia do zaopiniowania radzie pedagogicznej;

i)        powołuje przewodniczących zespołów przedmiotowych;

j)        po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę oraz rady pedagogicznej powierza funkcję wicedyrektorów, określa zakres czynności obowiązujący wicedyrektorów i kierowników - zgodnie           z obowiązującymi przepisami;

k)      odpowiada za właściwą organizacje i przebieg egzaminów przeprowadzanych w szkole

l)        za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska kierownicze;

m)    współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców oraz samorządem uczniowskim;

n)      dokonuje oceny pracy zawodowej nauczycieli;

o)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

p)      stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

2.      Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej, gdy są one sprzeczne w przepisami prawnymi, lub gdy zespół odwoławczy postanowi inaczej.

3.      Dyrektor musi zgłaszać z urzędu właściwemu organowi każde naruszenie prawa w stosunku do nauczyciela.

 

 

§ 8

 

 

RADA PEDAGOGICZNA

1.      Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły. Realizuje statutowe zadania szkoły dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

2.      W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele nadzoru pedagogicznego oraz osoby zaproszone przez dyrektora szkoły, za zgodą lub na wniosek Rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej szkoły.

3.      Rada pedagogiczna, w zakresie swoich kompetencji stanowiących:

a)      zatwierdza program rozwoju szkoły;

b)      zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;

c)      uchwala zmiany w statucie szkoły;

d)     podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;

e)      podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy uczniów

4.      Rada pedagogiczna opiniuje:

a)      organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych        i pozalekcyjnych;

b)      program wychowawczy i profilaktyczny młodzieży

c)      plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;

d)     propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac       i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

e)      wnioski dyrektora w sprawie powierzania funkcji kierowniczych w szkole i odwołania z tych funkcji;

f)       wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom i pracownikom, którzy nie są nauczycielami orderów, odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

g)      projekt planu finansowego szkoły;

h)      wnioski o indywidualny program lub tok nauki ucznia.

5.      Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego        o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela      z innej funkcji kierowniczej w szkole.

6.      Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmiany

7.      Rada pedagogiczna spośród przedstawionych przez nauczycieli programów nauczania oraz podręczników, ustala w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości ucznia, a w przypadku podręcznika również:

a)      przystosowanie dydaktyczne językowe podręcznika do możliwości ucznia

b)      wysoka jakość wykonania podręcznika, umożliwiająca korzystanie z niego przez wiele lat

 

§ 9

 

RADA RODZICÓW

 

      1.            W realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych Szkoły współpracuje z rodzicami (opiekunami) uczniów.

      2.            Rodzice są głównym partnerem szkoły w procesie wychowawczym, i są współodpowiedzialni za postawy własnych dzieci.

      3.            Dla zapewnienia właściwego współdziałania między rodzicami a Szkołą wybiera się na zebraniu ogólnym klasy rodziców danego oddziału tzw. " trójki klasowe".

      4.            W skład Rady Rodziców Zespołu wchodzi jeden przedstawiciel rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.

      5.            Pracami Rady Rodziców kieruje wybrany przewodniczący.

      6.            Rada Rodziców może występować do dyrektora  i innych organów szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

      7.            W celu wspierania działalności szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady gospodarowania tym funduszem określa Regulamin Rady Rodziców.

      8.            Rada Rodziców uchwala regulamin działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły i przepisami ogólnymi, w którym określa w szczególności:

a)      wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady

b)      szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych i rady rodziców

      9.            Do kompetencji rady rodziców należy:

1)      uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a)      programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli

b)      programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców

2)      opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania

3)      opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły

 

 

.

 

§ 10

 

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

 

1.      Uczniowie szkoły mają prawo do wyłaniania swojej reprezentacji

w postaci samorządu uczniowskiego i samorządów klasowych.

2.      Samorząd uczniowski działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym, równym, powszechnym.

3.      Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

4.      Samorząd uczniowski może przedstawić dyrektorowi lub radzie pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły,

a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw ucznia, takich, jak:

a)      prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem, stawianymi wymaganiami

b)      prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu

c)      prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania swoich potrzeb i zainteresowań

d)     prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej

e)      prawo do rozwijania, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej lub rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły

f)       prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

 

 

 

§ 11

 

1.      Każdy z organów szkoły ma prawo do swobodnego działania i  podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji.

2.      Spory pomiędzy organami szkoły rozstrzyga organ prowadzący.

 

 

 

ROZDZIAŁ III

 

ORGANIZACJA SZKOŁY

 

§ 12

 

1.      Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora szkoły najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

2.      Arkusz organizacyjny opracowany jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

3.      Arkusz organizacji szkoły - po zaopiniowaniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny - zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.

 

§ 13

 

1.      Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

2.      Przy naborze do klasy pierwszej liczba uczniów w oddziale powinna wynosić od 26 do 34.

3.      Za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów może być niższa.

4.      Oddział można dzielić na grupy, z uwzględnieniem specjalnych warunków bezpieczeństwa, przepisów w sprawach ramowych planów nauczania oraz bazy dydaktycznej szkoły.

 

                                                  § 14

 

                                          Współdziałanie rodziców i nauczycieli

 

      1.            Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży.

      2.            Współdziałanie polega na informowaniu rodziców o:

a)      planowanych zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i Zespole;

a.       przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania  uczniów

      3.            Formy tego współdziałania uwzględniają:

a) wypracowanie jednolitego oddziaływania wychowawczego;

      b) uzyskiwanie jak najlepszych wyników nauczania, wychowania i opieki 

      c) szerzenia wśród rodziców wiedzy pedagogicznej;

     d) możliwość uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego

        dziecka, jego zachowania , postępów i przyczyn trudności w nauce; rodzice mogą

        uzyskać    poradę w sprawach wychowania oraz dalszego kształcenia swych dzieci;

     e)rodzice mają prawo wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu
         i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Zespołu;

     f) rodzice opiniują szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw

        podręczników  przyjęty do realizacji na dany rok szkolny

 

 

§ 15

 

1.      Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć.

2.      W szkole mogą działać stowarzyszenia i inne organizacje w wyjątkiem partii i organizacji politycznych, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

3.      Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskanie zgody dyrektora, wyrażonej po odpowiednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskania pozytywnej opinii Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej

 

 

§ 16

 

1.      Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

2.      Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3.      Niektóre zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym oraz podczas wycieczek.

 

 

 

§ 17

 

Organizacja oddziałów wielozawodowych

1.      W oddziałach wielozawodowych uczniowie odbywają naukę w zawodach zgodnych z obecnie obowiązującą klasyfikacją zawodów.

2.      Zajęcia z przedmiotów ogólnokształcących odbywają się w szkole

3.      Zajęcia z przedmiotów zawodowych uczniowie odbywają na kursach I, II

i  III stopnia zorganizowanych przez Środkowopomorskie Centrum Kształcenia Ustawicznego w Słupsku .

4.      Zajęcia praktyczne odbywają uczniowie jako młodociani pracownicy u pracodawców na mocy podpisanej umowy.

5.      Kontrolę nad przebiegiem zajęć praktycznych sprawuje kierownik szkolenia praktycznego lub wyznaczona przez dyrektora osoba.

6.      Koszty teoretycznego kształcenia zawodowego  ponosi szkoła.

7.      Koszty kształcenia praktycznego ponosi pracodawca.

 

§ 18

 

Organizacja pracowni zajęć praktycznych

1.      Lekcja zajęć praktycznych trwa 55 minut.

2.      Zajęcia odbywają się w wydzielonych pracowniach zgodnie z założonym planem przejść wynikającym z programu nauczania:

-          w pracowni obróbki ręcznej,

-          w pracowni obróbki mechanicznej,

-          w pracowni łączenia metali

-          w pracowni obróbki cieplnej

3.      Zajęcia specjalistyczne odbywają się w 6-osobowych grupach .

4.      Pozostałe zajęcia odbywają się w grupach liczących  do 14 osób.

5.      Nadzór nad prawidłowym przebiegiem planu przejść sprawuje nauczyciel - opiekun klasy.

 

 

§ 19

 

Organizacja praktyk zewnętrznych:

 

1.      Szkoła może współpracować w zakresie kształcenia praktycznego z CKP

i zakładami pracy.

2.      Praktyki zewnętrzne organizowane są w formie:

-          zajęć praktycznych

-          miesięcznych praktyk zawodowych

-          nauki zawodu

3.      Praktyki zewnętrzne  są planowane w organizacji zajęć dydaktycznych na dany rok szkolny.

4.      Praktyki zawodowe i zajęcia praktyczne uczniów odbywające  się poza szkołą podlegają kontroli kierownika szkolenia praktycznego lub wyznaczonej przez dyrektora osobie.

5.      Kierownik szkolenia praktycznego lub wyznaczona przez dyrektora osoba sprawująca nadzór nad uczniami jest odpowiedzialna za zebranie i wystawienie ocen za praktyki.

 

§ 20

 

Organizacja poradnictwa zawodowego

1.      Poradnictwo zawodowe opiera się na współpracy:

-          wychowawców,

-          nauczycieli przedmiotów zawodowych,

-          pedagoga

-          doradcy SZOK

2.      Pedagog szkolny i doradca zawodowy  są odpowiedzialni za kontakty z:

-          doradcami zawodu pracującymi w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

-          z Urzędami Pracy

3.      Poradnictwo zawodowe ma na celu:

-          kształtowanie w młodzieży aktywnej postawy wobec swojego życia  zawodowego,

-          uświadamianie konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez zawody i rynek pracy,

-          aktywizowanie młodzieży do poszukiwania informacji o rynku pracy oraz radzenie sobie w sytuacji osoby bezrobotnej.

4.      Pedagog szkolny i doradca zawodowy  realizują cele poradnictwa zawodowego poprzez:

-          lekcje wychowawcze,

-          prelekcje,

-          konsultacje

 

§ 21

 

1.      W szkole można prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 22

 

1.      Cykl kształcenia w poszczególnych szkołach wynosi odpowiednio:

a)      2 lub 3 lata w ZSZ (w zależności od zawodu)

b)      4 lata w Technikum

c)      3 lata w Liceum Profilowanym

d)     3 lata w Technikum Uzupełniającym

e)      3 lata w Technikum Uzupełniającym dla Dorosłych

 

 

§ 23

1.      Rok szkolny rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia roku następnego. Terminy przerw świątecznych, ferii zimowych, rekolekcji, wakacji określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2.      Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

I    -    od  01.09. do 15.01.

II   -    od 16.01. do zakończenia zajęć dydaktycznych

3.      Szkołę obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy.

 

 

§ 24

 

1.      Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia stron.

 

§ 25

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA

1.      Biblioteka szkolna jest pracownią służącą do realizacji potrzebi zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.

2.      Z biblioteki mogą korzystać

a)      uczniowie - na podstawie zapisów w dzienniku klasowym;

b)      nauczyciele i pracownicy szkoły - na podstawie legitymacji służbowych;

c)      rodzice - na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego.

3.      Nadzór pedagogiczny nad biblioteką szkolną pełni dyrektor szkoły.

4.      Biblioteka opracowuje, udostępnia i informuje o gromadzonych zbiorach.

5.      Umożliwia korzystanie z zasobów wiedzy dostępnych w Internecie.

6.      Współpracuje z nauczycielami w realizowaniu zadań ujętych w programach nauczania i wychowania oraz pomaga w kształceniu ustawicznym.

7.      Współpracuje z innymi bibliotekami i instytucjami we wspólnym organizowaniu i uczestnictwie w życiu kulturalnym.

8.      Funkcje i zadania biblioteki szkolnej:

a)      służy do realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły;

b)      rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze i informacyjne uczniów, kształtuje ich kulturę czytelniczą;

c)      współuczestniczy w realizacji edukacji czytelniczej i  medialnej oraz innych ścieżek edukacyjnych;

d)     przysposabia uczniów do samokształcenia, przygotowuje do korzystania   z różnych źródeł informacji oraz bibliotek;

e)      stanowi ośrodek informacji o dokumentach (materiałach dydaktycznych) gromadzonych w szkole;

f)       jest pracownią dydaktyczną, w której wykorzystuje się zgromadzone zbiory biblioteczne na zajęciach z uczniami;

g)      wspiera działalność opiekuńczo-wychowawczą szkoły w zakresie pomocy uczniom wymagającym opieki dydaktycznej i wychowawczej (zdolnym, trudnym);

h)      zaspokaja potrzeby kulturalno-rekreacyjne uczniów;

i)        wspomaga doskonalenie zawodowe nauczycieli;

j)        współuczestniczy w działaniach mających na celu upowszechnianie wiedzy w zakresie wychowania czytelniczego w rodzinie.

9.      Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza:

a)      udostępnianie zbiorów;

b)      udzielanie informacji;

c)      poradnictwo w doborze lektury;

d)     przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji przy współudziale wychowawców i nauczycieli różnych przedmiotów (zgodnie z programem ścieżki "Edukacja czytelnicza

i medialna" - w formie zajęć grupowych oraz przez prace indywidualną

z uczniem);

e)      indywidualne kontakty z uczniami zdolnymi, trudnymi itp.;

f)       prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa;

g)      pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych, związanych z książką i innymi źródłami informacji;

h)      informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów.

10.  Biblioteka działa w oparciu o własny regulamin.

 

§ 26

 

1.      W szkole funkcjonuje świetlica szkolna.

2.      Świetlica szkolna jest miejscem, z którego korzystają uczniowie dojeżdżający do szkoły, a także ci, którzy zgodnie ze złożona deklaracją nie uczestniczą w zajęciach, np.  religii, etyki lub wychowania do życia              w rodzinie.

 

ROZDZIAŁ IV

 

ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI

 ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW

 

§ 27

 

1.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2.      Obowiązkiem nauczyciela jest:

a)      realizowanie programu nauczania w przydzielonych mu oddziałach według jego najlepszej wiedzy i woli, a także realizacja zadań wyznaczonych w planie pracy szkoły;

b)      stałe podnoszenie umiejętności zawodowych, poprzez podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach;

c)      wzbogacanie własnego warsztatu pracy, dbałość o stan techniczny pomocy dydaktycznych;

d)     wspieranie swym postępowaniem i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;

e)      znajomość zawartości zbiorów biblioteki dotyczących nauczanego przedmiotu

 

 

§ 28

 

1.      Nauczyciele mają prawo do:

a)      decydowania w sprawach wyboru programu nauczania,  doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu;

b)      decydowania o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów;

c)      wnioskowania w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

 

§ 29

 

1.      Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego            i kształcenia zawodowego.

2.      Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora, na wniosek zespołu.

 

§ 30

 

1.      Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

a)      zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania i korelowania treści nauczania;

b)      współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, uzupełnianiu i modernizacji ich wyposażenia;

c)      organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego początkujących nauczycieli.

 

 

§ 31

 

1.      Dyrektor szkoły ma prawo powierzyć nauczycielowi obowiązki wychowawcy.

2.      Wychowawca programuje i organizuje proces wychowania w zespole,

a w szczególności:

a)      tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowuje ich do życia

w rodzinie i społeczeństwie;

b)      za pomocą odpowiednich metod przekształca oddział uczniowski

w zintegrowany zespół;

c)      otacza szczególną opieką uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

d)     współdziała z biblioteką w rozbudzeniu potrzeby czytania

i przestrzegania regulaminu biblioteki;

e)      współpracuje z pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu potrzeb

i trudności swoich wychowanków.

3.      Obowiązkiem wychowawcy jest ścisła współpraca z rodzicami swoich uczniów. Powinien włączyć ich w programowe i organizacyjne sprawy klasy.

 

 

 

§ 32

 

1.      Kontakt rodziców ze szkołą może mieć formę

a)      zebrań ogólnych

b)      dni otwartej szkoły

c)      wywiadówek klasowych

d)     rozmów indywidualnych

2.      Zebrania ogólne organizuje się na początku roku szkolnego dla rodziców uczniów klas pierwszych oraz w miarę potrzeby dla wszystkich zainteresowanych.

3.      Zebrania dla rodziców uczniów klas pierwszych mają na celu:

a)      przekazanie informacji o szkole, jej zadaniach dydaktycznych

i wychowawczych

b)      zapoznanie rodziców z regulaminem szkoły oraz przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

4.      Dni otwartej szkoły organizowane są w ustalonych terminach..

5.      Wywiadówki klasowe organizuje się według potrzeb,  nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

6.      W czasie spotkań z nauczycielami, rodzice mają prawo do uzyskania rzetelnej informacji o zachowaniu i postępach w nauce swojego dziecka oraz porad w sprawach wychowania i możliwościach dalszego kształcenia.

 

 

§ 33

 

1.      W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych       
i pracowników obsługi. Zasady zatrudniania i zwalniania określają odrębne przepisy.

2.      Obowiązki pracowników administracji i obsługi określają szczegółowe zakresy czynności, regulaminy oraz odrębne przepisy.

3.      Pielęgniarka oddelegowana do pracy w szkole troszczy się o zdrowie, rozwój fizyczny oraz o stan higieniczno-sanitarny pomieszczeń szkoły.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYCZNY SZKOŁY

 

§ 34

 

1.      Program wychowawczy i profilaktyczny szkoły ma na celu wspomaganie wychowawczej roli rodziny, a w szczególności:

a)      rozwijanie samorządności;

b)      rozwijanie patriotyzmu lokalnego;

c)      kształtowanie nawyków kulturalnych;

d)     kształtowanie umiejętności myślenia i działania przedsiębiorczego;

e)      poznawanie kultury i tradycji krajów Unii Europejskiej;

f)       kształtowanie postaw ekologicznych;

g)      rozwijanie różnorodnych form turystyki i aktywnego wypoczynku;

h)      rozwijanie współzawodnictwa sportowego i masowej kultury fizycznej;

i)        zwalczanie wśród młodzieży wszelkich uzależnień i nałogów.

2.      Program wychowawczy i profilaktyczny uwzględniający cele zawarte w punkcie 1, uchwala rada pedagogiczna, po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd szkolny na okres nie krótszy niż na jeden rok szkolny.

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

§ 35

 

CELE WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających

z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.

 

 

 

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

ma na celu:

1.      Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach

w tym zakresie,

2.      Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu  swojego rozwoju

3.      Motywowanie ucznia do dalszej pracy,

4.      Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji

o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

5.      Umożliwić nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

obejmuje:

1.      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów),

2.      bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,

3.      przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych,

4.      ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego  (semestru)

i warunki ich poprawiania.

§ 36

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE -  INFORMOWANIE O NICH UCZNIÓW

I RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW)

 

1.      Nauczyciele ZST w Ustce zobowiązani są znać standardy wymagań edukacyjnych dla każdego przedmiotu i klasy.

2.      Na początku roku szkolnego (wrzesień) nauczyciele informują uczniów

o wymaganiach edukacyjnych, programie nauczania i zasadach oceniania

z danego przedmiotu, dokonując zapisu w dzienniku klasy.

3.      Obecność ucznia na lekcji jest potwierdzeniem zapoznania się z powyższymi informacjami. W przypadku nieobecności, uczeń zobowiązany jest  zapoznać się z WSO w bibliotece szkolnej.

4.      Rodzic (prawny opiekun) może zasięgnąć informacji szczegółowych dotyczących wymagań edukacyjnych i zasad oceniania z danego przedmiotu

u nauczyciela lub w bibliotece szkolnej.

5.      Ustala się następujące kryteria na poszczególne stopnie z przedmiotów ogólnych i zawodowych.

 

Umiejętności

Osiągnięcia

Poziom

w stopniach

Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy: nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności

 

 

 

1

Ma braki w opanowaniu wiadomości programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki: wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.

 

Konieczne

 

K

 

 

 

2

 

 

Opanował wiadomości i umiejętności określone materiałem programowym w danej klasie na poziomie ograniczonym do treści podstawowych

z danego przedmiotu :wykonuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności

 

 

Podstawowe

K+P

 

 

3

Nie opanował w pełni wiadomości programowych w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym treści podstawowe: poprawnie stosuje wiadomości , wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne

 

Rozszerzające

K+P+R

 

 

4

Opanował w pełni zakres wiedzy i umiejętności określony materiałem programowym przedmiotu

w danej klasie: sprawnie posługuje się  zdobytymi wiadomościami , rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania , potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach

 

 

Dopełniające

K+P+R+D

 

 

 

 

 

5

Posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wiadomości programowe , samodzielnie

i twórczo rozwija własne umiejętności : biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami  w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania  danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe , rozwiązuje także zadania wykraczające poza materiał programowy.

 

 

Wykraczające

K+P+R+D++W

 

 

 

 

        6

 

5a. Kryteria wymagań w pracowniach praktycznej nauki zawodu

 

Ustala się jednolity zapis w dzienniku form oceniania i tak:

jw.     - codzienna ocena jakości wykonania przydzielonych zadań

bp        - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

pu        - postawa ucznia wobec przydzielonych zadań

au        - aktywność ucznia

p          - punktualność

z          - prowadzenie zeszytu

tp         - łączenie teorii z praktyką 

 

 

Kryteria oceny:           -          poziom wykraczający (ocena celująca - 6)

 

-          posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania,

-          biegle czyta rysunek techniczny,

-          proponuje nietypowe rozwiązania,

-          zna w pełni instrukcję bhp dla danego stanowiska pracy,

-          zna proces technologiczny przydzielanych zadań i umie wykonać potrzebne operacje w należytej kolejności,

-          zna Polskie Normy i stosuje je

 

 

 

poziom dopełniający (ocena bardzo dobra - 5)

 

-          zna w pełni instrukcje bhp na stanowisku pracy,

-          wykona zadaną pracę samodzielnie i prawidłowo zgodnie z rysunkiem

w określonym czasie i w granicach obowiązujących tolerancji,

-          umie posługiwać się przyrządami i narzędziami dla danej części procesu technologicznego,

-          potrafi odpowiednio do wymagań programu bez dodatkowych pytań podać konstrukcję, działanie i zastosowanie narzędzi pomiarowych, narzędzi pracy, maszyn i urządzeń którymi się posługuje,

-          jest uczniem chętnym do współpracy w grupie, umie po pracy uporządkować stanowisko pracy.

 

 

poziom rozszerzający (ocena dobra - 4)

 

-          zna instrukcję bhp dla danego stanowiska pracy,

-          potrafi na podstawie kilku wskazówek nauczyciela zorganizować stanowisko pracy (wybrać miejsce pracy, dobrać materiały i surowce, przyrządy pomiarowe, narzędzia pracy, dobrać maszyny i urządzenia),

-          potrzebuje wskazówek do przeprowadzenia procesu technologicznego

i  kolejności operacji dla przydzielonego zadania,

-          umie posługiwać się narzędziami i przyrządami pomiarowymi istotnymi dla danej operacji,

-          potrafi odpowiednio do wymagań programu, przy pomocy dodatkowych pytań, opisać konstrukcję, działanie i zastosowanie przyrządów pomiarowych, narzędzi i maszyn potrzebnych  do wykonania przewidzianych programem operacji,

-          zna Polskie Normy i potrafi je z pomocą nauczyciela stosować,

-          zna sposoby konserwacji przyrządów pomiarowych, narzędzi i maszyn którymi się posługuje,

-          jest chętny do współpracy w grupie i potrafi po pracy stanowisko doprowadzić do porządku wg wskazówek nauczyciela.

 

 

poziom podstawowy (ocena dostateczna - 3)

 

-          zna instrukcję bhp dla danego stanowiska,

-          potrafi, przy pomocy nauczyciela, przygotować stanowisko pracy (wybrać miejsce, dobrać odpowiednie materiały, przyrządy pomiarowe, narzędzia do pracy),

-          umie pod nadzorem i kierunkiem nauczyciela wykonać operacje składające się na dany proces technologiczny, po uprzednim wyjaśnieniu mu rysunku wykonawczego itp.,

-          słabo zna konstrukcje i działanie maszyn, urządzeń,  narzędzi i przyrządów pomiarowych  potrzebnych  do wykonania danej operacji, lecz umie się nimi posługiwać,

-          słabo orientuje się w Polskich Normach,

-          zna sposoby konserwacji i zabezpieczenia przyrządów pomiarowych, narzędzi i maszyn którymi się posługuje.

 

 

poziom konieczny (ocena dopuszczająca - 2)

 

-          słabo zna instrukcję bhp dla danego stanowiska,

-          przy dużej pomocy nauczyciela przygotowuje stanowisko pracy (dobór miejsca pracy, odpowiednich materiałów) narzędzia pomiarowe, maszyny

i urządzenia, drobny sprzęt,,

-          bardzo słabo zna rysunek techniczny, poszczególne operacje i ćwiczenia wykonuje przy bardzo dużej pomocy nauczyciela,

-          wykonuje zadania typowe o małym stopniu trudności przy pomocy nauczyciela.

 

 

 

ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

 

-          nie zna instrukcji bhp dla danego stanowiska,

-          nie przestrzega przepisów bhp,

-          nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela zorganizować stanowiska pracy,

-          nie potrafi wykonać ćwiczeń nawet pod nadzorem i  kierunkiem nauczyciela

-          nie zna Polskich Norm,

-          nie potrafi czytać rysunków,

-          nie zna konstrukcji i obsługi narzędzi, przyrządów i urządzeń,

-          słabo orientuje się w sposobach konserwacji  przyrządów pomiarowych, narzędzi pracy i maszyn, niechętnie pracuje w grupie i wykazuje niechęć do uporządkowania stanowiska pracy.

 

6.      Uczeń może otrzymać ocenę wyższą, jeżeli spełni wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym (patrz  kryteria wymagań).

7.      Nauczyciel jest zobowiązany obniżyć wymagania edukacyjne względem ucznia jeżeli, w pierwszym miesiącu semestru (wrzesień, luty) zostanie przedstawiona opinia poradni.

8.      Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.

 

§ 37

 

SEMESTRALNE OCENIANIE UCZNIA

 

1.      Uczniowie ZST w Ustce klasyfikowani są dwa razy w roku szkolnym:

a)      ocena semestralna - na koniec semestru jesienno-zimowego

b)      ocena roczna - na koniec semestru wiosenno-letniego

2.      Ocena semestralna jest wynikiem półrocznej pracy ucznia i obejmuje efektywne ocenianie bieżące, natomiast ocenianie końcowo-roczne jest wynikiem rocznej pracy ucznia i obejmuje efekty oceniania bieżącego

i ocenę I semestru.

3.      Nauczyciel ustala oceny najpóźniej na trzy dni  przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej. Zapis w dzienniku jest ostateczny.

4.      Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS w sprawie zasad oceniania, przyjmuje się następującą skalę oceniania semestralnego:

1 - niedostateczny                 (ndst.)

2 - dopuszczający                  (dop.)

3 - dostateczny                      (dst.)

4 - dobry                               (db.)

5 - bardzo dobry                   (bdb.)

6 - celujący                (cel.)

 

5.      Nauczyciele przedmiotów zobowiązani są poinformować ucznia oraz wychowawcę o przewidywanych ocenach niedostatecznych na dwa tygodnie przed  posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej. Oceny przewidywane nie stanowią oceny końcowej.

6.      Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach niedostatecznych na dwa tygodnie przed terminem klasyfikacji.

7.      Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona w wyniku  egzaminu poprawkowego przeprowadzonego zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu MENiS.

 

 

§ 38

 

ZASADY OCENIANIA BIEŻĄCEGO

 

1.      Nauczyciel ocenia umiejętności, wiadomości i stosunek ucznia do przedmiotu.

2.      Ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych ustala nauczyciel prowadzący zajęcia praktyczne, natomiast z praktyk zawodowych opiekun praktyk.

3.      Oceny są  jawne zarówno dla ucznia jak i dla jego rodziców.

4.      Ocena służy do:

a)      informowania ucznia o jego osiągnięciach,

b)      informowania ucznia o jego brakach,

c)      rozpoznania przez nauczyciela poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności.

5.      Sprawdzone i ocenione prace pisemne, nauczyciele są zobowiązani przechowywać przez cały rok szkolny.

6.      Na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone

i ocenione prace kontrolne oraz inne dotyczące oceniania ucznia są im

udostępniane.

7.      Na prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) ustalona przez nauczyciela ocena powinna być uzasadniona. Uzasadnienie może mieć formę ustną lub na pisemne życzenie rodziców (prawnych opiekunów) formę pisemną.

8.      Minimalna liczba ocen bieżących w semestrze wynosi:

4 - dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 2 i więcej godzin,

3 - dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 1 godziny w tygodniu.

9.      Za jeden sprawdzian, odpowiedź czy inną formę sprawdzenia umiejętności

i wiedzy nie należy stawiać więcej niż jedną ocenę.

 

 

§ 39

 

OCENIANIE BIEŻĄCE

 

1.      W ZST w Ustce stosowane są następujące formy pomiaru

- ustne:

a)      odpowiedź ustna

b)      wypowiedź ucznia przy tablicy

c)      aktywność na lekcji

d)     recytacja

e)      przedstawienie dialogu, opisu, streszczenia opowiadania, pisemnej pracy domowej

-          pisemne

a)      prace klasowe

b)      sprawdziany

c)      kartkówki

d)     zadania domowe

e)      testy

f)       pisanie tekstu ze słuchu

 

2.      Przyjmuje się następującą skalę ocen bieżących:

6          -           celujący

5+        -           bardzo dobry plus

5          -           bardzo dobry

4+        -           dobry plus

4          -           dobry

3+        -           dostateczny plus

3          -           dostateczny

2+        -           dopuszczający plus

2          -           dopuszczający

1+        -           niedostateczny plus

1          -           niedostateczny

 

3.      Znak "+" przy ocenie ucznia:

a)      znak "+" przy ocenie stosuje się wówczas gdy uczeń wypełnił kryteria oceny niższej ale nie wypełnił kryteriów oceny wyższej,

b)      dopuszcza się również stosowanie znaku +" bez oceny, zaznaczając aktywność.

 

4.      Alternatywne ocenianie

a)      dopuszcza się stosowanie alternatywnych skal oceniania po uzgodnieniu

z dyrektorem szkoły i poinformowaniem wcześniejszym uczniów

i rodziców,

b)      w przypadku stosowania alternatywnej skali ocen nauczyciel zobowiązany jest do prowadzenia odrębnej dokumentacji.

 

5.      Uczeń, który uzyskał za pierwszy semestr ocenę niedostateczną zobowiązany jest w trybie wyznaczonym przez nauczyciela do zaliczenia tych treści programowych, które nie będą kontynuowane w następnym semestrze

w przypadkach  losowych uczeń może być oceniany wg indywidualnie

przyjętych dla niego zasad.

 

6.      Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązanie się z obowiązków.

 

 

§ 40

 

OCENA Z ZACHOWANIA

1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób, funkcjonowaniu w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

 

1a.  Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich    rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie  oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi negatywnej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

3) dbałość o piękno mowy ojczystej

4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

5) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

6) okazywanie szacunku innym osobom.

 

3. Propozycję ocen ustala wychowawca klasy na godzinie wychowawczej na 1 miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. W przypadku oceny nieodpowiedniej i nagannej zachowania uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) są informowani o ocenie zaraz po jej ustaleniu.

 

4. Przy ustalaniu prognozy śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wychowawca dodatkowo zasięga opinii nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

 

5. Opinie, o których mowa w pkt. 4, mogą przybierać formę pisemną lub ustną. O formie gromadzenia informacji o zachowaniu ucznia decyduje wychowawca, dbając m.in. o poziom ich obiektywności.

 

6. Uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) zainteresowani podniesieniem oceny zachowania w stosunku do oceny prognozowanej występują do wychowawcy klasy z pismem zawierającym uzasadnioną prośbę w tym zakresie, nie później niż następnego dnia po ogłoszeniu prognozy wspomnianej oceny.

 

7. Wychowawca jest zobowiązany rozpatrzyć prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) nie później niż na dwa tygodnie przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

 

8. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

 

9. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

10. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji;

2) wicedyrektor;

3) wychowawca klasy;

4) pedagog szkolny;

5) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie.

6)przedstawiciel samorządu uczniowskiego

7) przedstawiciel rady rodziców

 

11. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

12. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

13. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych

2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt. 14 i 15.

 

14.  Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

15.  Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do kasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

 

 

16. Ustala się następujące kryteria prognozowania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania uczniów:

 

1) W pierwszym dniu nauki uczeń otrzymuje 200 punktów.

W zależności od swojego zachowania i postawy przyznaną pulę punktów może zwiększyć, ale może i przyznane punkty tracić.

 

Ocena

wzorowe

bardzo dobre

dobre

poprawne

nieodpo­wiednie

naganne

Zakres punktów

400 i więcej punktów

300 - 399 punktów

200 - 299 punktów

100 - 199 punktów

50 - 99 punktów

49 i mniej punktów

 

2) w II semestrze uczniowie otrzymują 200 punktów zaliczkowo oraz uzyskują lub tracą punkty za ocenę zachowania w I semestrze:

 

Zachowanie wzorowe

+ 10 punktów

Zachowanie bardzo dobre

+ 5 punktów

Zachowanie dobre

   0 punktów

Zachowanie poprawne

- 5 punktów

Zachowanie nieodpowiednie

- 10 punktów

Zachowanie naganne

- 15 punktów

 

 

 

 

2) Wychowawca przy prognozowaniu oceny zachowania korzysta z poniższej tabelki opisującej zachowanie ucznia i podającej zakresy punktów. Znak plus wskazuje na punkty dodatnie, zaś znak minus na punkty ujemne w stosunku do liczby 200 punktów wyjściowych.

 

Lp.

Opis zachowania ucznia

Punkty

1.       

Angażuje się w działania na rzecz klasy i szkoły.

 

od 0 do+40

 

2.       

Uczestniczy w przygotowaniach do szkolnych uroczystości, imprez lub zawodów sportowych

 

od 0 do+40

 

3.       

Reprezentuje szkołę w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych.

1. Udział w:

  a) olimpiadzie przedmiotowej

  b) rejonowy etap olimpiady

  c) wojewódzki etap olimpiady

2. Udział w konkursie szkolnym

  a) przedmiotowym

 

 

  b) artystycznym

 

3. udział w zawodach sportowych:

  a) gminnych

  b) powiatowych

  c) rejonowych

  d) wojewódzkich

 

 

 

+ 5

+ 20

+ 30

+ 5

I - +15 p.,

II - +10 p., III - +8 p.

+ 15 p.

 

 

+ 5

+ 10

+ 20

+ 30

 

4.       

Pełni funkcje w klasie (czynnie)

+ 20

5.       

Pełni funkcje w szkole (czynnie)

+ 20

6.       

Jest punktualny (dozwolone 1 spóźnienie w semestrze)

+ 20

7.       

Dba o estetyczny wygląd

+ 20

8.       

Angażuje się w działalność pozaszkolną, np.: wolontariat, fundacje, PCK lub inną działalność charytatywną lub rozwijającą zainteresowania

od 0 do +30

9.       

Nie wypełnia obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły, regulaminach szkolnych i zarządzeniach dyrektora szkoły.

 

Od 0 do -30

10.   

Nie dba o estetyczny wygląd, higienę i kulturę osobistą

 

Od 0 do -20

11.   

Niszczy mienie szkolne, publiczne lub prywatne

 

od 0 do - 40

 

12.   

Przejawia agresję i używa przemocy wobec społeczności szkolnej

od 0 do - 25

 

13.   

Postępuje niezgodnie z zasadami uczciwości, np.: kłamie, oszukuje, fałszuje dokumenty, kradnie

 

od 0 do - 35

 

14.   

Spóźnia się na lekcje (dozwolone 1 spóźnienie w semestrze)

 

- 1 punkt za każde

 

15.   

Posługuje się niekulturalnym słownictwem, używa wulgaryzmów, przejawia agresję słowną

 

od 0 do - 20

 

16.   

Pali papierosy lub tytoń na terenie budynku szkoły lub wokół budynku przynależnym do terenu szkoły lub w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych organizowanych poza szkołą

od 0 do - 20

 

17.   

Przeszkadza na lekcji (każda wpisana uwaga)

- 5

18.   

Nie wykonuje poleceń nauczyciela (każdorazowo)

- 3

19.   

Opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia - 1 godzina

- 1

20.   

Po opuszczeniu 30 godzin bez usprawiedliwienia - nagana wychowawcy klasy

 

- 10

21.   

Po opuszczeniu 60 godzin bez usprawiedliwienia - nagana dyrektora szkoły

 

- 20

 

 

 

       W dzienniku lekcyjnym jest umieszczony "zeszyt spostrzeżeń", w którym wychowawca klasy dokonuje systematycznie (przynajmniej raz w miesiącu) wpisów.

 

       Każda nieobecność ucznia jest udokumentowana usprawiedliwieniem rodziców (prawnych opiekunów) lub zaświadczeniem lekarskim w ciągu 7 dni

 

 

 

 

§ 41

 

TRUDNOŚCI W NAUCE

 

1.      W przypadku zaobserwowania trudności w procesie nauczania oraz

w wyniku wystąpienia zachowań odbiegający od powszechnie przyjętych

kanonów etycznych, nauczyciel kieruje ucznia do pedagoga szkolnego.

2.      Pedagog szkoły w sytuacji wskazanej na występowanie dysfunkcji kieruje ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

3.      Wychowawca klasy zobowiązany jest na początku roku szkolnego, do sprawdzenia dokumentacji i dokonanie wpisu do dziennika lekcyjnego informacji o wystąpieniu dysfunkcji.

4.      Patrz § 2 pkt.7

 

 

§ 42

 

ZWOLNIENIE  Z ZAJĘĆ

 

1.      W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie orzeczenia lekarskiego.

2.      Na wniosek rodzica oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor zwalnia uczniów z nauki drugiego języka obcego.

3.      Uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o okresowym zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły - na podstawie pisemnej prośby ucznia i zaświadczenia lekarskiego (specjalisty).

 

 

§ 43

 

PRZEPROWADZANIE EGZAMINÓW

 

WARUNKI I TRYB UZYSKIWANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

ORAZ OCENY ZACHOWANIA

1.      Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wnioskować (na piśmie) do nauczycieli poszczególnych przedmiotów o podwyższenie oceny z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w terminie nie dłuższym niż 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. Wniosek składa się w sekretariacie szkoły.

2.      Z wnioskiem o podwyższenie oceny może wystąpić uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) jeśli uczeń spełnia następujące warunki:

a)      ma frekwencję co najmniej 90% na zajęciach szkolnych, w szczególności na zajęciach, z których wnioskuje o podwyższenie oceny,

b)      wszystkie godziny opuszczone ma usprawiedliwione,

c)      jest obecny na wszystkich zapowiedzianych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności,

d)     przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest co najmniej dobra,

e)      zaistniały ważne okoliczności uniemożliwiające uzyskanie oceny wyższej niż przewidziana przez nauczyciela.

Jeśli uczeń nie spełnia powyższych warunków, wniosek będzie rozpatrzony negatywnie.

3.      Wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) musi zawierać uzasadnienie. Wnioski bez uzasadnienie nie będą rozpatrywane.

4.      We wniosku uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) określają oceną,

o jaką uczeń się ubiega.

5.      W przypadku uznania zasadności wniosku, uczeń wnioskujący

o podwyższenie oceny przystępuje do egzaminu, z materiału określonego

 przez nauczyciela, w terminie nie późniejszym niż 3 dni przed posiedzeniem

 klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

6.      Podczas egzaminu, obowiązują wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych podane przez

nauczyciela na początku roku szkolnego.

7.      Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej, z wyjątkiem egzaminu z: informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Egzamin z języka obcego może mieć formę pisemną i ustną.

8.      Pisemny egzamin przeprowadza i ocenia nauczyciel przedmiotu w obecności drugiego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Z egzaminu sporządza się protokół zawierający:

a)      imię i nazwisko nauczyciela (nauczycieli) przeprowadzającego egzamin,

b)      termin egzaminu

c)      zadania (ćwiczenia egzaminacyjne)

d)     zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia, w przypadku przeprowadzania egzaminu ustnego,

e)      wynik egzaminu,

f)       uzyskaną ocenę

Protokół przechowuje wychowawca klasy w teczce klasy.

9.      Ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalona w wyniku egzaminu może być niższa niż przewidywana.

10.  Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wnioskować (na piśmie) do wychowawcy o podwyższenie oceny zachowania w terminie nie dłuższym niż 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej dla niego ocenie zachowania.

11.  We wniosku uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) określają ocenę, o jaką uczeń się ubiega.

12.  Ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku:

a)      zaistnienie nowych okoliczności np. informacji o pozytywnych zachowaniach ucznia, osiągnięciach, pracy społecznej na rzecz środowiska, sukcesach sportowych itp.

b)      pozytywnej opinii samorządu klasowego,

c)      otrzymania pochwały dyrektora szkoły.

Wystarczą dwie spośród powyższych okoliczności.

oraz 

usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach.

13.  W przypadku uznania zasadności wniosku, prowadzi się postępowanie dotyczące podwyższania przewidywanej oceny klasyfikacyjnej zachowania w terminie nie późniejszym niż 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

14.  Postępowanie przeprowadza wychowawca wraz z pedagogiem szkolnym

i sporządza z tego postępowanie protokół zawierający:

a)      imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących postępowanie,

b)      termin postępowania,

c)      informacje uzyskane w drodze postępowania na temat zachowania ucznia, jego osiągnięć, pracy społecznej na rzecz środowiska itp.

d)     wynik postępowania wraz z uzasadnieniem,

e)      uzyskaną ocenę.

 

 

EGZAMIN POPRAWKOWY

 

1.      Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowo rocznej uzyskał jedną ocenę niedostateczną, zdaje egzamin poprawkowy w ostatnim tygodniu ferii letnich.

2.      Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowo rocznej uzyskał oceny niedostateczne z dwóch przedmiotów  nauczania może za zgodą Rady Pedagogicznej zdawać egzamin poprawkowy .

3.      O egzamin wnioskuje uczeń lub jego rodzice(prawni opiekunowie) do dyrektora szkoły w terminie 3 dni po zakończeniu klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.

4.      Dokładny termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły.

5.      Forma i tryb egzaminu poprawkowego zgodne z rozporządzeniem MEN

z dnia 30 kwietnia  2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,

klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania

 egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr

83, poz. 562).

 

 

 

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

 

1.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.

2.      Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, technologii informacyjnej

i wychowania fizycznego, zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych

 zajęć edukacyjnych, których program nauczania przewiduje prowadzenie

ćwiczeń (doświadczeń) ma formę zadań praktycznych.

3.      Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej

z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej

 połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

4.      Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

5.      Na prośbę ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

6.      Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki.

7.      Egzamin klasyfikacyjny wyznacza dyrektor  szkoły w porozumieniu

z nauczycielem (nauczycielami) przedmiotów w terminie uzgodnionym

z uczniem i jego rodzicami. Obejmuje on swoim zakresem materiał programowy zrealizowany w danym semestrze (roku szkolnym).

W przypadku ucznia niesklasyfikowanego w ostatnim semestrze egzamin przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

8.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu

w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu, dopuszcza się obecność rodzica ucznia.

9.      Układ zestawu zadań dla danego przedmiotu ustala zespół nauczycieli, uwzględniając umiejętności i wiedzę ze wszystkich poziomów wymagań.

10.  Uczniowie, którym wyznaczono egzamin klasyfikacyjny z powodu: realizowania indywidualnego toku nauki, nauczania przedmiotu poza szkołą, konieczności wyrównania różnic programowych i niesklasyfikowania

z przyczyn usprawiedliwionych mają prawo wyboru zestawów zadań

egzaminacyjnych w obu jego częściach.

 

 

ODWOŁANIE OD OCENY KOŃCOWOROCZNEJ

 

1.      Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych  zgłosić do dyrektora  na piśmie zastrzeżenia, że ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2.      W przypadku pozytywnego rozpatrzenia skargi dyrektor szkoły powołuje komisję do przeprowadzenia sprawdzenia wiadomości i umiejętności ucznia lub ustalenia oceny z zachowania..

3.      Tryb oraz formę sprawdzianu regulują przepisy rozporządzenia MEN

z dnia 30.04.2007 r.

4.      Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona

w wyniku egzaminu poprawkowego.

 

§ 44

 

OCENIANIE I KLASYFIKOWANIE W SZKOLE DLA DOROSŁYCH

 

1.      W szkole dla dorosłych oceny klasyfikacyjne ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia szkoły.

2.      W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się

3.      Klasyfikowanie słuchaczy przeprowadza się w ostatnim tygodniu nauki każdego semestru.

4.      Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy

w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednego

 przedmiotu.

5.      Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane po każdym semestrze.

6.      Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej oraz ustnej.

7.      Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin poprawkowy zdaje się ustnie.

8.      Słuchaczom szkoły dla dorosłych powtarzającym semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki zalicza się przedmioty, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od dopuszczającej i zwalnia się go

z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.

9.      Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący zajęcia

z danego  przedmiotu po zakończeniu semestru jesiennego w terminie

do końca lutego lub po zakończeniu semestru letniego w terminie do

15 września.

 

 

 

§ 45

 

UJEDNOLICONE KRYTERIA EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO

KWALIFIKACJE ZAWODOWE

 

We wszystkich szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół Technicznych egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe przeprowadza się zgodnie

z Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania z dnia 30.04.2007 r. Dz.U z 2007 r. Nr 83 poz.562

 

§ 46

 

UJEDNOLICONE KRYTERIA EGZAMINU MATURALNEGO

 

Egzamin maturalny w Zespole Szkół Technicznych w Ustce przeprowadza się zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania

 30.04.2007 r. Dz.U z 2007 r. Nr 83 poz.562

 

§ 47

 

DOKUMENTOWANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

1.      Nauczyciele ZST są zobowiązani dokumentować osiągnięcia ucznia

a)      w dzienniku lekcyjnym,

b)      w dokumentach własnych w przypadku stosowania innej skali,

c)      ustala się inne znaki i kolory dopuszczone do stosowania w dzienniku lekcyjnym:

                     znaki:                                                                      kolory:

spóźnienie

S

 

niebieski

lub czarny

wpisywanie adnotacji,

oceny cząstkowe

nieobecność usprawiedliwiona

U

czerwony

oceny ze sprawdzianów

i prac klasowych

nieobecność nieusprawiedliwiona

---

zielony

adnotacje dyrektora

nieobecność  na lekcji (sprawdzianie)

 

 

ucieczka

N

 

nieprzygotowanie

np

 

aktywność

+

 

poprawa oceny

1/4

 

praca klasowa

K

 

sprawdzian

Sp

 

odpowiedź ustna

O

 

zeszyt

Z

 

 

 

§48

 

KOMUNIKOWANIE OSIĄGNIĘĆ

 

1.      Uczniowie i rodzice (opiekunowie) mają prawo do rzetelnej informacji

o poziomie osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

2.      Informacji tych udzielają wychowawcy i nauczyciele w następujących formach:

-          wywiadówki (min. 2 razy w roku szkolnym),

-          dni otwartej szkoły (dni ustalone na początku roku szkolnego),

-          indywidualne spotkania (na prośbę nauczyciela lub rodzica).

 

3.      Informacje mogą być udzielane ustnie lub pisemnie.

4.      Co najmniej na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną wychowawca zapoznaje rodziców (prawnych opiekunów) z przewidywanymi ocenami semestralnymi lub rocznymi.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW

 

§ 49

 

  1. Wykaz klas i przedmiotów, wyznaczonych do ogólnoszkolnych badań osiągnięć uczniów ( słuchaczy), dyrektor jest zobowiązany umieścić w planie pracy szkoły lub nadzoru pedagogicznego.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor ma prawo przeprowadzić badanie osiągnięć uczniów poza zatwierdzonym harmonogramem. Termin i forma badań muszą być podane uczniom i nauczycielom z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
  3. O zestawie ogólnoszkolnych narzędzi oceniania osiągnięć uczniów decyduje dyrektora

 

 

ROZDZIAŁ VIII

 

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA

 

§ 50

 

1.      Społeczność szkolną tworzą uczniowie szkoły.

2.      Prawa i obowiązki członka społeczności szkolnej określa regulamin szkoły.

3.      Uczeń szkoły ma prawo do:

a)      właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;

b)      podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

c)      rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

d)     sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej oceny postępów w nauce, zgodnej

z zasadami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania;

e)      swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza przy tym dobra innych osób;

f)       korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych;

g)      pomocy w przypadku trudności w nauce;

h)      opieki wychowawczej i pobytu w szkole w warunkach zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej ;

i)        korzystania z pomocy materialnej w oparciu o odrębne przepisy

 

 

§ 51

 

1.      Uczeń szkoły ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych

w regulaminie, a zwłaszcza dotyczących:

a)      systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych        i w życiu szkoły;

b)      przestrzegania zasad kultury, zakazu palenia i stosowania innych używek

c)      przestrzegania  zasad bhp i ppoż.;

d)     dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole oraz wokół szkoły;

e)      przestrzegania postanowień statutu szkoły i obowiązujących regulaminów szkolnych.

 

 

 

ROZDZIAŁ IX

 

NAGRODY I KARY

 

§ 52

 

1.      Uczeń szkoły ma prawo otrzymać za swoje osiągnięcia nagrodę. Może nią być:

a)      pochwała wychowawcy wobec klasy,

b)      pochwała dyrektora wobec społeczności szkolnej,

c)      nagroda rzeczowa lub dyplom uznania,

d)     nagroda pieniężna

Samorząd Uczniowski na 1 tydzień przed posiedzeniem plenarnym Rady Pedagogicznej typuje kandydatów do stypendium Prezesa Rady Ministrów.

 

Wyróżniający się absolwenci, laureaci zawodów, konkursów, przeglądów regionalnych, ogólnopolskich lub międzynarodowych zostają nominowani

do corocznej nagrody Starosty Powiatu w Słupskiego i Zarządu Miejskiego           w Ustce dla wyróżniającej się młodzieży.

 

 

§ 53

 

1.      Naruszanie postanowień regulaminu szkolnego podlega karze. Może nią być:

a)      upomnienie wychowawcy wobec klasy  - m.in. za niską frekwencję, wulgarne słownictwo, palenie papierosów na terenie szkoły

b)      upomnienie lub nagana dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej - gdy uczeń nie podejmie prób poprawy swego zachowania, gdy ma demoralizujący wpływ na zespół klasowy.

c)      pieniężna za zniszczenie mienia szkoły

d)     skreślenie z listy uczniów Szkoły

2.      Rada Pedagogiczna ma prawo podjąć decyzję o skreśleniu z listy uczniów za:

a)      czyn chuligański na terenie szkoły,

b)      kradzież na terenie szkoły,

c)      rozprowadzanie środków odurzających,

d)     rażącą dewastację mienia szkolnego,

e)      opuszczenie bez usprawiedliwienia powyżej 90 godzin lekcyjnych           w semestrze, jeśli rozmowy z rodzicami lub opiekunami nie przynoszą zmian w stosunku ucznia do obowiązków szkolnych

 

3.      Szkoła jest zobowiązana do zawiadomienia rodziców ucznia o udzielonej mu karze lub przyznanej nagrodzie.

4.      Skreślenie z listy uczniów następuje na podstawie decyzji rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu szkolnego i rady rodziców.

Jeżeli uczeń przez 4 tygodnie nie uczęszcza na zajęcia szkolne  i działania

wychowawcy oraz szkoły nie przynoszą wyjaśnień przyczyn nieobecności,

dyrektor szkoły może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia ze szkoły.

W przypadku skreślenia z listy ucznia poniżej 18 roku życia szkoła jest zobowiązana zawiadomić urząd miasta lub gminy oraz poczynić starania

o umożliwienie dalszego kształcenia w innej szkole.

5.      Od decyzji dyrektora szkoły uczeń lub jego rodzice (opiekunowie) mogą odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od chwili pisemnego powiadomienia.

 

 

 

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 54

 

1.      Zespół Szkół Technicznych posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład i zawierającą nazwę zespołu. Pieczęć jest stosowana zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

 

§ 55

 

1.      Szkoła wchodząca w skład Zespołu Szkół Technicznych posiada stempel zawierający u góry nazwę zespołu, a u dołu nazwę szkoły.

 

§ 56

 

1.      Prowadzenie przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

 

§ 57

 

1.      Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 58

 

1.      Inicjatywę zmiany statutu lub wprowadzenie rozszerzonych zapisów  mogą zgłosić członkowie rady pedagogicznej w liczbie nie mniejszej niż 2/3 składu rady lub dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

 

 

§ 59

 

1.      W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz stosowne akty wykonawcze.

§  60

 

1.      Zmiany w Statucie zostały zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną w dniu 08.10.2007 r.
i wchodzą w życie z dniem podpisania

wersja do druku pobierz plik 
Autor dokumentu: Irena Pelczar
Udostępnił: Irena Pelczar (2008-06-06, godz. 17:30)
Modyfikacja: Irena Pelczar (2008-06-06, godz. 17:30)
Odwiedzin: 2328

Dostęp do informacji publicznej

Instrukcja korzystania

Dostęp do informacji publicznej nieudostępnionej w BIP

odwiedzin: 42688