Kryteria ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób, funkcjonowaniu w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
1a. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi negatywnej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
3) dbałość o piękno mowy ojczystej
4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
5) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
6) okazywanie szacunku innym osobom.
3. Propozycję ocen ustala wychowawca klasy na godzinie wychowawczej na 1 miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. W przypadku oceny nieodpowiedniej i nagannej zachowania uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) są informowani o ocenie zaraz po jej ustaleniu.
4. Przy ustalaniu prognozy śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wychowawca dodatkowo zasięga opinii nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
5. Opinie, o których mowa w pkt. 4, mogą przybierać formę pisemną lub ustną. O formie gromadzenia informacji o zachowaniu ucznia decyduje wychowawca, dbając m.in. o poziom ich obiektywności.
6. Uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) zainteresowani podniesieniem oceny zachowania w stosunku do oceny prognozowanej występują do wychowawcy klasy z pismem zawierającym uzasadnioną prośbę w tym zakresie, nie później niż następnego dnia po ogłoszeniu prognozy wspomnianej oceny.
7. Wychowawca jest zobowiązany rozpatrzyć prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) nie później niż na dwa tygodnie przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
8. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłaszać zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
9. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
10. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji;
2) wice dyrektor;
3) wychowawca klasy;
4) pedagog szkolny;
5) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
7) przedstawiciel rady rodziców.
11. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
12. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
13. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt. 14 i 15.
14. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
15. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do kasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
16. Ustala się następujące kryteria prognozowania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania uczniów:
1) W pierwszym dniu nauki uczeń otrzymuje 200 punktów.
2)
W zależności od swojego zachowania i postawy przyznaną pulę punktów może zwiększyć, ale może i przyznane punkty tracić.
Ocena |
wzorowe |
bardzo dobre |
dobre |
poprawne |
nieodpowiednie |
naganne |
Zakres punktów |
400 i więcej punktów |
300 - 399 punktów |
200 - 299 punktów |
100 - 199 punktów |
50 - 99 punktów |
49 i mniej punktów |
2) w II semestrze uczniowie otrzymują 200 punktów zaliczkowo oraz uzyskują lub tracą punkty za ocenę zachowania w I semestrze:
Zachowanie wzorowe |
+ 10 punktów |
Zachowanie bardzo dobre |
+ 5 punktów |
Zachowanie dobre |
0 punktów |
Zachowanie poprawne |
- 5 punktów |
Zachowanie nieodpowiednie |
- 10 punktów |
Zachowanie naganne |
- 15 punktów |
2) Wychowawca przy prognozowaniu oceny zachowania korzysta z poniższej tabelki opisującej zachowanie ucznia i podającej zakresy punktów. Znak plus wskazuje na punkty dodatnie, zaś znak minus na punkty ujemne w stosunku do liczby 200 punktów wyjściowych.
Lp. |
Opis zachowania ucznia |
Punkty |
1. |
Angażuje się w działania na rzecz klasy i szkoły.
|
od 0 do+40
|
2. |
Uczestniczy w przygotowaniach do szkolnych uroczystości, imprez lub zawodów sportowych
|
od 0 do+40
|
3. |
Reprezentuje szkołę w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych.
1. Udział w:
a) olimpiadzie przedmiotowej
b) rejonowy etap olimpiady
c) wojewódzki etap olimpiady
2. Udział w konkursie szkolnym
a) przedmiotowym
b) artystycznym
3. udział w zawodach sportowych:
a) gminnych
b) powiatowych
c) rejonowych
d) wojewódzkich |
+ 5
+ 20
+ 30
+ 5
I - +15 p.,
II - +10 p., III - +8 p.
+ 15 p.
+ 5
+ 10
+ 20
+ 30
|
4. |
Pełni funkcje w klasie (czynnie) |
+ 20 |
5. |
Pełni funkcje w szkole (czynnie) |
+ 20 |
6. |
Jest punktualny (dozwolone 1 spóźnienie w semestrze) |
+ 20 |
7. |
Dba o estetyczny wygląd |
+ 20 |
8. |
Angażuje się w działalność pozaszkolną, np.: wolontariat, fundacje, PCK lub inną działalność charytatywną lub rozwijającą zainteresowania |
od 0 do +30 |
9. |
Nie wypełnia obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły, regulaminach szkolnych i zarządzeniach dyrektora szkoły.
|
Od 0 do -30 |
10. |
Nie dba o estetyczny wygląd, higienę i kulturę osobistą
|
Od 0 do -20 |
11. |
Niszczy mienie szkolne, publiczne lub prywatne
|
od 0 do - 40
|
12. |
Przejawia agresję i używa przemocy wobec społeczności szkolnej |
od 0 do - 25
|
13. |
Postępuje niezgodnie z zasadami uczciwości, np.: kłamie, oszukuje, fałszuje dokumenty, kradnie
|
od 0 do - 35
|
14. |
Spóźnia się na lekcje (dozwolone 1 spóźnienie w semestrze)
|
- 1 punkt za każde
|
15. |
Posługuje się niekulturalnym słownictwem, używa wulgaryzmów, przejawia agresję słowną
|
od 0 do - 20
|
16. |
Pali papierosy lub tytoń na terenie budynku szkoły lub wokół budynku przynależnym do terenu szkoły lub w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych organizowanych poza szkołą |
od 0 do - 20
|
17. |
Przeszkadza na lekcji (każda wpisana uwaga) |
- 5 |
18. |
Nie wykonuje poleceń nauczyciela (każdorazowo) |
- 3 |
19. |
Opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia - 1 godzina |
- 1 |
20. |
Po opuszczeniu 30 godzin bez usprawiedliwienia - nagana wychowawcy klasy |
- 10 |
21. |
Po opuszczeniu 60 godzin bez usprawiedliwienia - nagana dyrektora szkoły |
- 20 |
W dzienniku lekcyjnym jest umieszczony "zeszyt spostrzeżeń", w którym wychowawca klasy dokonuje systematycznie (przynajmniej raz w miesiącu) wpisów.
Każda nieobecność ucznia jest udokumentowana usprawiedliwieniem rodziców (prawnych opiekunów) lub zaświadczeniem lekarskim w ciągu 7 dni. |